Recension av Kopps

År: 2003
3/2 2003
Recenserad av Kiril
J
osef Fares slog igenom med buller och brak för bara drygt två år sedan. Som ett av Lukas Moodyssons fynd, var genombrottet totalt med regidebuten för den då endast 23-åriga filmmakaren enormt med kassa- och kritikersuccén ”Jalla! Jalla!”.
Jag var inte lika överrumplad. Jag tyckte att ”Jalla! Jalla!” var småkul, men långt ifrån det mästerverk vissa ville peka ut den som. Men efter att ha sett en kortfilm av Fares med fenomenal stilkänsla, kände jag igen vissa drag i den fenomenala trailern som jag uppskattade. Och dessutom verkade premissen vara riktigt underhållande.

I en småstad någonstans i Sverige, så har inga brott förekommit på evigheter. Med polisens kärva ekonomiska situation, måste man skära ner. Och eftersom den lokala polisens verksamhet begränsas till att fånga kor som dyker upp på torget samt hänga vid korvkiosken, så ska det utredas om de verkligen behövs. Nu måste de ta saker och ting i egna händer – de måste själva se till att det finns riktigt polisarbete att utföra.

Idén är briljant. Dessvärre verkar man fått soppatorsk på idéfronten. Premissen är underhållande, men man har inte fått ihop tillräckligt mycket material för att ens fylla ut de 90 minuterna. Det känns ofta som om man bara står och stampar på samma ställe. Fares Fares repriserar (i och för sig väl, men ändå) sin roll från såväl brorsan hans förra film som ”Leva livet” – han är lika tafatt som vanligt. Kyles vassa komik får aldrig utrymme och filmen puttrar på mesta delen av tiden.

Däremot är Torkel Petersson fullkomligt briljant som polisen som sett alldeles för mycket amerikanska snutfilmer och tagit åt sig alltför mycket av dem. Varje rörelse, varje replik han uttrycker i polisuniformen är så klockrent överdriven att det är spektakulärt. Ge honom en guldbagge redan nu!
Och drömscenerna med Petersson bevisar att Fares Fares inte har något att göra inom den svenska filmindustrin – nej, han hör hemma i något bättre. Där hans visuella uttryck kan få budgeten att verkligen få sitt utlopp. Hollywood nästa?

othis 4 har röstat
niklasmatsson 5 har röstat