Recension av Landet Narnia

Regissör: Bill Melendez
År: 1979
Antal visningar (1929)    Forumdiskussion (0)
2/6 2007
Recenserad av Cineasten
F
ör oss som växte upp under 70- och 80-talet är det nog omöjligt att glömma den fantastiska berättelsen Lejonet, häxan och garderoben. 1979 var det tv-premiär för den tecknade filmatiseringen av C.S Lewis otroligt populära barnbok om de fyra barnen Peter, Susan, Edmund och Lucy och deras äventyr i fantasilandet Narnia.

Det var tecknaren Bill Melendez (Snobben,Gråben och Hjulben,Bugs Bunny och de andra figurerna i Merry Melodies och Looney tunes) som gjorde en samproduktion tillsammans med Childrens Television Workshop (Sesame Street).

Historien utspelar sig till en början i ett stort hus ute på den engelska landsbygden mitt under det brinnande andra världskriget. De fyra barnen Peter, Susan, Edmund och Lucy har skickats iväg för att undgå bombningarna av London.
Det ständiga regnandet gör att barnen väljer att leka inomhus och det stora huset med sina många skrymslen och vrår är därför helt perfekt för kurragömma.

När lillflickan Lucy så upptäcker en port till det förtrollade landet Narnia i ett klädskåp, blir det upptakten till ett fantastiskt äventyr.

Till en början är det ingen som tror på hennes berättelse om Narnia, den snälle faunen Tumneus som riskerade livet för hennes skull eller den ondskefulla vita häxan. Det måste ju helt enkelt vara lögn.. eller?

Några dagar senare leker barnen återigen kurragömma och Lucy går förstås till klädskåpet i förhoppningen att komma tillbaka till Narnia och herr Tumneus. Ovetandes om att den elaka retstickan och äldre brodern Edmund är henne hack i häl kliver hon in i skåpet. Edmund som tycker om att jäklas med lilla Lucy sliter upp skåpdörrarna för att kunna skrämma henne, men blir mäkta förvånad då hon inte är i skåpet. Han kliver in i skåpet, letar sig fram mellan pälsarna och kommer rätt uti Narnia.

Narnia som är förtrollat så att "det alltid är vinter men aldrig julafton" lockar inte Edmund nämnvärt men eftersom Lucy är försvunnen går han ut för att söka rätt på henne. Efter en liten stund hör han bjällror och piskslag och plötsligt uppenbarar sig en släde dragen av två vita renar. I släden sitter den vita Häxan..

Hon kräver att få veta vem Edmund är och var han kommer ifrån. Edmund berättar det och säger också att hans syster Lucy har varit där och träffat en faun. Häxans makt som hittills har varit ohotad står plötsligt och faller med barnens inträde i Narnia. Det finns nämligen en urgammal spådom som säger att när fyra människor sitter på tronerna till Parravels slott är häxans makt bruten.

Listig som hon är övertygar häxan den girige, elake och egoistiske lismaren Edmund att ta med alla sina syskon nästa gång han besöker Narnia. Gör han det ska han bli kung och få massor av konfekt. Edmund som gärna vill bli någon, som alltid känner sig åsidosatt säger självklart ja och blir sen ivägskickad.

På vägen hem möter han Lucy och de bestämmer sig för att tillsammans berätta om Narnia. Tyvärr kan Edmund inte hålla sig till sanningen utan driver återigen med Lucy inför sina äldre syskon. Det hjälper dock inte och en dag bestämmer de sig alla för att undersöka klädskåpet och kliver så in i Narnia.

Väl inne i Narnia upptäcker de att herr Tumneus hus är sönderslaget och Tumneus själv är försvunnen, arresterad av Häxans hemliga polis. De blir så småningom kontaktade av en talande bäver och får veta vad som har hänt. Bävern berättar även om den gamla spådomen, om lejonet Aslan och om barnens roll i det hela och så tar äventyret sin verkliga början.

Filmen tar upp saker som mod och osjälviskhet, uppoffringar, martyrskap och mindre trevliga saker som svek och förräderi. Den handlar även om att man måste kunna förlåta. Det är en starkt moraliserande berättelse med många klara kopplingar direkt till bibeln men det kvittar faktiskt då den är såpass spännande och välgjord.

Animerandet håller inte toppklass direkt. Det är faktiskt ganska mediokert om man jämför med till exempel Disneys filmer. Det är dock en mycket stark berättelse med intressanta händelser, en hel del spänning och ett bra men inte puttenuttigt sockersött slut.

Tilläggas bör, att soundtracket är suveränt. Michael J Lewis som även gjorde musiken till filmen Naked face (Våldets nakna ansikte) med Roger Mååre har gjort musik som fastnar direkt. Stycket som spelas när barnen blir jagade av häxans vargar är för övrigt nästan identiskt med musiken i en av slutscenerna i Naked face.

Landet Narnia är en mycket bra film som absolut håller än idag. Tyvärr gjordes det aldrig några filmer av de andra sex böckerna. Nu är det dock på gång med en dramatisering av alla sju böckerna.

Filmen visades i två avsnitt vid två tillfällen under 1980-talet och finns till dags dato * inte att köpa eller hyra i Sverige. Den finns däremot att köpa i USA för en "liten slant". Det var så jag fick tag i mitt exemplar. Det är en film som jag kommer vårda ömt i mitt videotek.

*recensionen skrevs för några år sedan. Sen dess har det hänt en del på dvd och vhs-marknaden. Filmen har släppts i flera versioner på vhs (i USA och England bland annat) och även på dvd. Det finns för övrigt en svensk dvd-version men den bör undvikas i mesta möjliga mån då det är en vedervärdig version med urusel dubbning. Köp inte den!!!

Cineasten 2 har röstat

av Cineasten