Recension av Legally Blonde

År: 2001
10/6 2003
Recenserad av Solers
L
egally Blonde handlar om Elle Woods (Reese Witherspoon), en typisk (enligt den gängse shablonen) blondin vars intressesfär omfattar korkade coolege-killar, rosa samt naturligtvis allting som ser sött ut.
Hon får dock för sig att hon också kan göra karriär och söker in på juristutbildningen på Harvard. Antagningsenheten får fnatt och gillar henne, varvid hon får chans att piffa upp den stela miljön.

Detta, skulle man kunna tro, är i botten bara en tråkig soppa av pseudo-feminism, utseendefixering, förlöjligande skämt, sexism och allmänt trams i standardförpackning direkt från Hollywood.

Ovanstående skulle jag kunna skriva utan att ens ha sett filmen. Problemet med att se filmen är att den inte är riktigt så dålig som jag trodde. Allt är inte pseudo-feminism, utseendefixering, förlöjligande skämt, sexism och allmänt trams, även om sådant också existerar. Ibland är den t.o.m. rolig.

Man skulle kunna tolka det hela som att Elle är en frivillig fånge i ytligheten. Hon gillar den och den passar henne, men egentligen kan hon mer. Så, utan att släppa det yttre av ytligheten, tar hon sig an allt som faller henne in, även mer seriösa saker, till mångas växande irritation.

Kanske är det ett sätt att väcka intresset för annat än ytlighet hos det sistnämndas utövare? I sådana fall är det tyvärr ett misslyckat försök. Det som först verkar vara uteslutande ytlighet omsluter under ytan lite mer. Allt vilar dock stabilt på den amerikanska moralens tråkiga grund.

Ergo: Se den inte.

Solers 16 har röstat

av Solers
Den stillsamme amerikanen
Se till vänster, där går en svensk
Experimentet
Legally Blonde