Betyg idag: 1 758 Besökare idag: 5 916

År: 1985
14/7 2004
Recenserad av perper
F
ilmen handlar om en naiv ung naturpojke, som möter oskuldsfull men manipulativ prinsessa som orsakar evig skymning och kaos genom att locka enhörningar till Mörkrets hantlangare. Vad som följer är en osannolikt vacker, stiliserad men även ytterst förvirrande sagoberättelse för alla åldrar (detta kan tolkas som någonting positivt, likväl som någonting negativt...). Jag såg "Legenden" på bio och hade Scotts två tidigare filmer "Alien" och "BladeRunner" som förväntningshorisont. Gissa om jag blev något förvirrad... Dels var filmen från 11 år (och vissa scener var därfär totalt sönderklippta av censuren), dels var det svårt att få grepp om filmen då även filmklippningen var orytmisk och ibland även ologisk. Numera vet jag att filmen klipptes ner, klipptes om och stympades av såväl filmbolag som Scott själv. DVD:n "Legend: Ultimate Edition" (region 1) besvarade många av frågorna jag hade om filmen. Dels via Scotts filmkommentarer, samt dels av en utmärkt och fascinerande dokumentär om filmen. Scott och manusförfattaren Hjortsberg ville skapa en episk saga i bröderna Grimms anda, men någonstans gick denna manusambition åt skogen. I kombination med för liten budget, katastrofala förhandsvisningar och korkade beslut i alla led, blev resultatet en film som känns osannolikt oförlöst till innehållet. Den visar dock på hur man kunde göra trolska miljöer och avancerade specialeffekter och masker utan dataanimationer, samt 2) visar på vådan av att vilja tillgodose för många olika målgrupper. "Legenden" var dock en av få fantasyfilmer som producerades inom Hollywoods studiosystem och kan ses i ljuset av detta. Men! Att ge ut "Legenden" i det bedrövliga skick - avseende extramaterial och filmversion - som sker här i Sverige, tyder väl mer på filmbolagets (eller distributörens) syn på "Legenden"s bombning vid kassaluckorna när den gick på bio, än på förståelse för det filmhistoriska intressanta... För ytterligare informationen rekommenderas www.imdb.com som (bl.a.) har en otrolig mängd information om just de olika versionerna av "Legenden".

perper 9 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.