Recension av Leon

År: 1994
22/10 2002
Recenserad av Shogun
L
éon(Jean Reno) är en yrkesmördare som är otroligt effektiv, lämnar aldrig någon som sett han i arbetet levande. Han bor i en lägenhet och håller sig mest för sig själv. Hans liv verkar vara så bra det kan bli tills grannen får problem.

En dag kommer den 12årig grannflickan Mathilda(Natalie Portman) och knackar på hans dörr. Hon ber honom att rädda hennes liv genom att släppa in henne.

Hennes föräldrar och syskon har precis blivit brutalt mördade då hon kommer till Léon's dörr, hon älskade bara en av dem, hennes lillebror, och nu vill hon att Léon ska lära henne att bli en yrkesmördare så hon kan ta hämnd på lillebror genom att tillintetgöra dennes mördare, en korrupt polis vid namn Norman Stansfield(Gary Oldman).

En mycket bra och välspelad film. Jean Reno är väldigt bra som den lugna och snälla yrkesmördaren Léon. Gary Oldman gör även han en väldigt bra roll som den lite galna polisen Norman Stansfield. En välspelad film med mycket action, men även humoristiska inslag. Handlingen i filmen är mycket bra och den flyter på utan större svårigheter. En höjdarfilm helt enkelt.

Detta är Natalie Portmans första framträdande roll i filmens värld. Och detta gör hon mycket bra enligt mig. Hon har ju nu gjort storfilmer som Star Wars - Det mörka hotet och Star Wars - Klonerna anfaller.

Windwhistler 8 har röstat
cineasten89 20 har röstat