Recension av Leva och låta dö

Regissör: Guy Hamilton
År: 1973
27/11 2011
Recenserad av annihilat0r
T
re brittiska agenter dödas under en och samma dag - på tre olika platser i världen. James Bond, agent 007, får i uppdrag att undersöka om det finns något samband mellan de fasansfulla morden..

Jag kan fortfarande inte släppa den föregående katastrofala filmen, Sean Connerys sista, "Diamonds are Forever". Var det planerat att det skulle bli Seans sista framträdande? Var det därför han rev ner hela karaktären, för att han inte brydde sig längre? Eller försökte Sean faktiskt prestera på riktigt, och blev så usel och inkapabel att produktionen var tvungna att för andra gången ta det extrema beslutet att ersätta huvudkaraktären? (All heder åt George Lazenbys inhopp.)

Det är ytterst relevanta frågeställningar, då Roger Moore här i "Live and Let Die" gör sitt första framträdande som 007. Fick han ta över för att rädda den sjunkande skutan? Blev han tillsagd att spela seriöst, för att försöka återskapa James Bonds tilltro för befolkningen? För att få Englands invånare att börja hoppas igen?

Det är tydligt för mig att Roger försökte rädda skinnet som Sean sålde all världens väg. Roger hade aldrig något val mellan allvar och lek, skådespel och parodi. Roger fick en livsförändrande chans att rädda en världskänd karaktär från dammiga källarhyllor. Jag tycker att han tog den, efter förutsättningarna, på ett bra sätt.

Roger började redan här förändra karaktären på rätt vis. Mer gentleman, fler oneliners och framför allt större hårdhet. Samt mycket färre tramsiga, pajasliknande och tragiska utspel, som Sean på senare år tog sig friheten till, som aldrig någonsin skulle fått nå duken.

Det förstod produktionen först efteråt, och gjorde det ända rätta för att rädda anseendet. Ut med en maktgalen Sean, och in med en hungrig Roger.
Bra där!

annihilat0r 8 har röstat