Recension av Lilla kycklingen

Ã…r: 2005
15/1 2006
Recenserad av Loomis
D
isney och Pixar har gått skilda vägar och för första gången på egna ben har Disney skapat en datoranimerad film. Och det har man gjort i klassisk Disneyanda, man har nu varit lite försiktigare och tar inte alls ut svängarna rent komiskt som vi blivit vana vid i denna datagenre. Här är det otroligt sött och extremt barnanpassat. Och vad är det egentligen för fel på det? Det är exakt det som är deras styrka.

Filmens titel är också huvudkaraktärens namn och där menas det verkligen bokstavligen. Denna unga grabb lever tillsammans med sin far, som han kämpar hårt för att göra stolt. Men det är inte lätt när han av misstag varnar hela staden för en utomjordisk attack och kaos utbryter. Snart visar det sig också att allt var ett missförstånd och han blir än mer utstött av allt och alla, inte ens hans far vill tro på honom. Men en dag händer det något som indikerar att det faktiskt är utomjordingar i staden och snart får den Lilla Kycklingen chansen till en riktig upprättelse.

”E.T” möter ”Världarnas Krig” låter inte direkt som något Walt Disney skulle försöka mixa ihop till deras första dataanimerade film efter många års samarbete med Pixar. Men det är precis vad som skett och ur ett barns perspektiv är det här det ultimata äventyret. Jag menar hur spännande är det inte när världens öde ligger i en pytteliten kycklings händer (eller vingar…?). En kyckling som inte har någon som helst social status.

Däremot så fungerar den här filmen inte riktigt lika bra på den vuxna publiken, eller rättare sagt humorn ligger mer på ett barns nivå och siktar heller inte mycket högre. Det har jag inga problem med, För att vi tidigare blivit bortskämda med lyckad vuxen humor i bl.a. ”Ice Age” och ”Shrek” betyder inte att bara för att en film är dataanimerad ska den vara kul för en vuxen publik. Viktigt att tänka på det. Men barnens skratt smittar av sig och man kommer på sig själv att sitta och le nästan hela tiden ändå, även om gapskratten uteblir.

Animationen är precis som vi vant oss vid nu otroligt snygg och rent tekniskt märks inte separationen från Pixar alls. Persongalleriet är också det roande och ett perfekt komplement till den Lilla Kycklingen radar upp sig, eller vad sägs om en överviktig gris, en fåordig fisk och en ful anka som bästa vänner, snacka om kompisgäng!

Här berättar Disney fint hur storleken inte alls har någon betydelse, med det menas då att denna Lilla Kyckling faktiskt är stor på insidan och det är ens gärningar som faktiskt betyder något (vad trodde du?). Är det inte sött värre? Disney kommer att fortsätta hjälpa föräldrar uppfostra sina barn i många kommande generationer…

Nu ska det kommas ihåg att ”Lilla Kycklingen” är en barnfilm (hörs faktiskt tydligt i dess titel) och inget annat. Den har också bedömts därefter och jag kan inget annat än att smälta för upplägget, hade jag varit 10 år hade jag utan tvekat gillat den skarpt. Tro mig när jag säger att alla barn kommer att älska den här filmen. Så också 10-åringen inom dig.

Loomis 9 har röstat

av Loomis