Recension av Lilo & Stitch

Regissör: Dean DeBlois, Chris Sanders
Ã…r: 2002
Antal visningar (1978)    Forumdiskussion (0)
26/9 2002
Recenserad av pelikan
D
isneys senaste tecknade film handlar om projekt 2-6-2. Som så många monster skapades han av en galen vetenskapsman, och rymde sedemera från sin bur ombord ett rymdskepp. Hans flykt slutar med en kraschlandning på en av Hawaiis öar på planeten jorden, och äventyret kan börja.

Lilo, en ovanligt busig femåring, hittar 2-6-2 på ett djurhem och bestämmer sig för att köpa honom. Stitch, som hans nya namn lyder, är skapad för att förstöra. Även Lilo har en ådra av kaos, om än godhjärtat, inom sig, och de båda ställer till med en hel del tokerier. När Stitch dessutom blir jagad av sin uppfinnare blir konsekvenserna riktigt allvarliga. Det är framför allt Nani, Lilos storasyster, som får känna på resultaten av en del mindre lyckade upptåg och värre olyckor.

Nani är den som är ansvarig för Lilo och är dennas hela familj, förutom den nya och lite tveksamma medlemmen Stitch. Hon försöker att klara av den struliga flickan och samtidigt leva ett eget liv. Trots att Lilo ställer till med problem, förstår man hur mycket de tycker om och behöver varandra. Även odjuret Stitch börjar att förstå vad det innebär att höra ihop med någon.

Just familjen, o'hana, har en viktig roll i filmen. Kanske dras det lite för stora växlar på sentimentalitet och amerikanska värderingar, men man kan också tolka slutet som att familjen må vara viktig, men att en kärnfamilj inte är nödvändig. Och det är ett angeläget tema, för vem kan ärligt säga att familj och grupptillhörighet inte spelar någon roll för människan?

När en ny disneyfilm visas undrar jag alltid om den kommer att bli ihågkommen som en klassiker eller glömmas bort. Trots att Lilo & Stitch inte är ett mästerverk, känns den som en "riktig" disneyfilm och jag kommer inte att glömma den. Kanske beror det på att man gått tillbaka till handmålade bakgrunder och få datoranimationer. Figurerna är välgjorda; man lär känna dem och man förstår dem, trots att deras känslor ibland blir lite för tydligt svart-vita. Även det övergripande temat, familjen, är något som alla har en relation till, vilket gör att filmen, oavsett övriga kvaliteter, berör.

pelikan 2 har röstat

av pelikan