Recension av Little Miss Sunshine

Ã…r: 2006
14/12 2006
Recenserad av Thomas. P
D
et farligaste man egentligen kan göra innan man ser en film är att skapa höga förväntningar - då dessa uppfylls väldigt sällan. Jag trodde verkligen att mina skulle bli besvarade den här gången, men icke. Återigen satt jag där besviken när sluttexterna rullade förbi och varför tänkte jag berätta här.

Normalt sett är jag en väldigt känslomässig person när jag ser på film, jag kan skratta, gråta, skrika mig hes etc. Men utav någon anledning så var jag här neutral genom hela filmen.

Filmen handlar om en minst sagt udda familj, bestående av en vulgär och sexistisk farfar (Allan Arkin), en maniskt målinriktad pappa (Greg Kinnear), en naiv och översnäll mamma (Toni Colette), hennes självmordsbenägne bror (Steve Carell) och två barn; Dwayne (Paul Dano) och Olive (Abigail Breslin).

Famlijen och speciellt pappan är bestämda att deras dotter Olive ska vinna en skönhetstävling kallad passande "Little miss sunshine". Problemet är att tävlingen går i Los Angeles och familjen har inte råd att flyga, så de bestämmer sig för att åka bil dit, i en bil i form utav en nersliten volkswagen-buss.
Redan här förstod jag att just bilen skulle få en mindre huvudroll under resan till tävlingen, en väldig klyscha med andra ord. En bil som krånglar, när de måste hinna till punkt b inom en viss tidsram. Det är så tröttsamt och urvattnat att det inte kan vara roligt längre.

Det största problemet med filmen är dock hela grunden. Filmen blottar sig själv, det vill säga sitt budskap och syfte, redan i början. Utan att låta förargligt ytlig så är deras dotter Olive inte en sådan tjej som vinner skönhetstävlningar. Abnormt stora glasögon från 1970-talet, en putmage, stripigt hår och kläder med förlegat utgångsdatum.
Det blir på något sätt pinsamt när resterande familjemedlemmar gör allt för att ta sig till tävlingen och samtidigt övertalar Olive att hon kan vinna. För mig var det enkelt att se vad filmen egentligen skulle komma att handla om; sensmoral.

Ni vet den här gamla klyschan; "skönhet kommer inifrån" och visst kan jag hålla med, men det går inte att applicera på en skönhetstävling. För sådana tävlingar handlar inte om insidan över huvud taget. Så jag fick ett naivt intryck, jag kunde inte ta filmen på allvar.

Jag är helt ärligt totalt oförstående till alla lovord denna film har fått. Allan Larkin skulle vara så rolig som den vulgäre farfarn och Steve Carell skulle briljera som den själmordsbenägne morbrorn Frank. Enligt mig så föll båda karaktärerna ur bild nästan på en gång. Jag tycker det var ett genomgående problem, att karaktärernas problem aldrig riktigt fick någon fokusering. Det liksom glömdes bort på något sätt. Och vem kom på något så dumt som att sonen Dwayne frivilligt hade valt att inte prata? Och ännu mindre förstod jag mig på hur de utvecklade det problemet genom filmen.

Jag känner mig nästan lite arg när jag skriver. Det brukar jag bli när jag har sett en så otroligt dålig film. Så många lovord och tillsynes mycket potential. Men karaktärerna är helt enkelt så tragiska och blåsta för att jag ska kunna känna med dem. Och slutet på filmen är så, ja...Typisk för en sådan här film.

hamzik 5 har röstat
Thomas. P 46 har röstat