Recension av Lock, Stock and Two Smoking Barrels

År: 1998
21/12 2002
Recenserad av connya
E
fter att ha hört så mycket positivt om denna filmen beslutade jag mig för att se den. Det bestående intrycket blev ganska torrt. Hela historien om en kortspelare som blir skyldig en falskspelare en massa pengar känns visserligen ganska rolig - men för mig totalt ointressant. Jag känner ingenting, jag bryr mig inte och jag tycker inte att våld och en hård Vinnie Jones är särskilt coolt.

För det är vad jag hör. Så fort jag diskuterar denna filmen och berättar att jag inte gillar den får jag höra att "men den är ju så cool, så ball och massa slagsmål och etc."
Ja, ni förstår. Jag köper det inte - i en film som Fight Club känns våld mer som en ingridiens i en välgjord film om sammhälssatir. Här känns det som en nödlösning, som om man frångår den egentligen historien där Regissören Guy Ritchie bara verkar ha samlat ihop ett gäng skådisar som kan spela lite tuffa.

Anledningen till att jag inte ger filmen bottenbetyg är enkel - sett till andra likvärda filmer lyckas man i alla fall med konststycket att fota filmen snyggt och ge karaktärerna någon sånär trovärdighet.
Men inte så mycket.

connya 51 har röstat