Betyg idag: 1 740 Besökare idag: 4 164

År: 1997
28/2 2009
Recenserad av Taliah
D
avid Lynchs sjunde långfilm Lost Highway från 1997 handlar om en hur en man full av misstänksamhet, osäkerhet och svartsjuka mördar sin vackra fru. Han tycks dock inte ha något minne av händelsen utan väljer sin egen version av verkligheten vilket gör att han befinner sig i ett tillstånd mellan full förnekelse och medvetenhet; han reser på en lost highway. I förnekelsen är han åtråvärd, omtyckt och manlig medan han i verkligheten ter sig som en ”lidande konstnär” full av personliga komplex. Sanningen kryper dock in i hans förnekelse och osäkerheten gör återigen intrång; hela hans kropp säger ifrån. Vi får följa hans resa på gränsen mellan dröm och verklighet där människor inte alltid är vad de verkar vara.

Lost Highway är en film i äkta Lynch-anda. Redan i filmens början inges en känsla av dunkla hemligheter och osynliga, men ständigt närvarande hot. Estetiken är alltid en stor del av Lynchs verk. Här handlar det till stor del om kontraster. Han använder sig effektivt av ljus och mörker, skuggor och rök. I trånga, stilrena lägenheter med tunga röda draperier och svart silke skapas djupa skuggor och dunkla lampsken där personer går in och ut ur mörker. I kontrast till detta kan ljuset utanför ibland bli bländande. På samma sätt används tystnad och ljudeffekter i skarpa brytningar. Även musiken varvar mellan smöriga kärleksballader till tung New Metal. Kameravinklarna kan gå från långt nerifrån till högt uppifrån, från long shots till extrema close ups. Karaktärer kopplas samman genom likheter och olikheter i kläder som ibland kan säga mer än deras ansikten. Filmen är full av symboler och tecken och alla detaljer är av betydelse.

Kontraster finns även på andra plan. Till exempel mellan ”middle America” och en undre värld, mellan likgiltighet och passion. Patriarkaliska strukturer tydliggörs samtidigt som män hamnar i hjälplösa situationer. Kvinnor utnyttjas som sexuella objekt samtidigt som de har en stark sexuell medvetenhet som utnyttjas i maktsyften.

Lost Highway handlar till stor del om observation och hur förrädiskt ens bild av en själv och vad som sker runtomkring en kan vara. Det är en film om hur situationer och personer verkligen är och hur man föreställer sig eller önskar att de skulle vara. I slutändan kan man fråga sig om det verkligen finns någon sanning alls eller om allt endast är subjektiva illusioner.

En hel del i filmen står dock öppet för personlig tolkning. Det viktigaste i min mening är inte att förstå alla skeenden och symboler, det handlar istället om att känna och uppskatta en viss form av skönhet. Det bästa man kan göra är att bara luta sig tillbaka och njuta av vägen på Lynchs lost highway.

Taliah 12 har röstat

av Taliah