Recension av Lost in Translation

Regissör: Sofia Coppola
Ã…r: 2003
31/3 2004
Recenserad av Mara Jade
The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you.” Bob.

Lost in Translation är ingen typisk Hollywood film. Det är ingen film man bara ser och sedan glömmer. Lost in Translation är en film om livet, den är väldigt realistisk, filosofisk om jag får säga det. Och oförglömlig. Jag minns att efter att jag för första gången såg trailern tänkte att denna film kommar att vara kanon. Jag var redan då säker på att den skulle vaa någonting utöver det vanliga. Och jag fick rätt. Den är i sin enkelhet så träffsäker att alla andra filmer som kom 2003 bleknar vid jämförelser. Och den visar också att man inte behöver en massa effekter, 100 miljoner dollar i budget för att göra en bra film. Utan vad som krävs är duktiga skådesplare, ett bra manus, en regissör som vet vad hon gör och en vision. Jag minns speciellt en interjuv med Sofia Coppola där hon utan tvekan förklarade att utan Bill Murray i filmen hade den aldrig blivit av, att den var skriven med honom i tankarna och jag håller med, den är som klippt och skuren för honom.

De flesta kan nog känna igen sig i filmen, vare sig man är ung och vilse i livet eller äldre och har uträttat så mycket att man inte längre ser något som ger ens liv mening. Charlotte (Scarlett Johansson) är i Japan, hon är i det stadiumet i livet när man känner sig vuxen men ännu inte har livserfarenheten som t. ex Bob (Bill Murray) som hon kommer att möta har. Hon har valt att åka med sin man som jobbar som fotograf till Japan. Deras äktenskap är nytt och oprövat och medans han far runt och plåtar tillbringar Charlotte tiden med att ströva runt i Japan eller sitta i baren på hotellet. Hon är en sökare, men hon vet inte ännu vad hon söker efter, utan vandrar planlöst runt och försöker hitta sig själv. Bob däremot är där för att fota några Whisky reklambilder, han vet att han har sålt ut sig själv genom att göra någonting han egentligen avskyr. Men som en skådespelare på karriären utför så har han inte så många val. Dessa omaka människor träffas och börjar så småningom umgås, och emellan dem så växer en vänskap fram. De utbyter erfarnenhet, de ser på en helt annan kultur med västerländska ögon och de har kul. I en hel annan vanlig hollywood film hade de säkert haft ett intimt förhållande med varandra, men Sofia Coppola låter inte filmen fördärvas med det utan deras kärlek är mera åt det platoniska hållet. Ja jag säger kärlek, även om ingen av dem säger rent ut att de älskar den andre kan man inte ta miste på att det som finns mellan dem, oavsett åldersskillnaden och faktumet att båda är gifta är kärlek.

Sofia Coppola har även lyckas med att fixa fram en soundtrack som ger filmen det lilla extra som rätt musik kan göra. Musiken är kusligt passande rakt genom filmen från Sometimes (My Bloody Valentine) till Just Like Honey (The Jesus & Mary Chain). Min absoluta höjdpunkt är att få höra mitt i filmen karaoke versionen av More Than This (Roxy Music) framfört av Bill Murray.

Bill Murray borde ha vunnit en Oscar, det är ingen tvekan om saken att han gör sitt livs roll i denna film. Och jag blev djupt besviken att han inte vann. Även Scarlett Johansson borde i alla fall fått en nominering som bästa skådespelerska, men hon är ung och begåvad, så den kommer nog en vacker dag.

Jag anser att detta är 2003 bästa film. Det finns de där ute som inte riktigt förstod filmen och inte heller uppfattade ironin i den, utan rasar att den är rasistisk och ett hån mot den japanska kulturen. Jag ser snarare att det är en hyllning till en kultur som liksom resten av världen strävar efter sin plats i detta högteknologiska samhälle och även försöker behålla de gamla värderingarna och dess synsätt. Det är en berättelse om livet.

RasmusOrsén 32 har röstat
Galivan 58 har röstat