Recension av Love and Other Drugs

Ã…r: 2010
23/1 2011
Recenserad av Tim Buckley
R
egissör Edward Zwick, som främst gjort sitt filmiska avtryck genom de krigsepos han alltsedan 1989 års "Glory" varit så generös med att dela ut, gör med denna film istället helt om för att presentera oss med en fräscht förpackad kärlekshistoria. En kärlekshistoria som för det mesta är en angenäm upplevelse. Men filmen kommer dock aldrig i närheten av de bästa bland hans tidigare verk då den ständigt tar sig an det filmiskt greppade med lyxiga silkesvantar som skapar en genomsyrande atmosfär av distans till det utspelade.

Filmen handlar om Jamie (Gyllenhaal) och hans väg mot toppen som läkemedelsförsäljare för företaget Pfizer. Hans lever ett ytligt och glamoröst yuppieliv i farten mellan olika sänglakan och rappt käftande kontor. Men en dag så stöter han ihop med Maggie (årets värdinna för Oscarsgalan, Hathaway) som snart börjar bryta itu hans syn på både världen och dess värde. Maggie lider dock av sjukdomen Parkinsons första stadium och filmens dilemma ställs när filmen väl har hunnit blotta sig snart upp på högkant för Jamie med frågan och valet mellan den mentalt förtvinande kärleken och den stigande karriärens stjärna.

Tyvärr så visar sig filmens yta aldrig vara vare sig djup nog för att tas på allvar som ett drama eller rolig nog för att kunna tas som en komedi, utan existerar ständigt i det välpolerade ingenmanslandet däremellan. Men skådespelarinsatserna från ledarduon lyfter ändå filmen till behövligt behagliga nivåer, såsom även den ganska syrliga kommentaren emot USA:s läkemedelsföretags syn på sina kunder gör. Hur dessa företag tänkte när de ställde upp med sina namn i denna film är för övrigt en gåta så god som någon. Ovanpå allt som ett litet gratis ess i rockärmen för att fylla biosalongerna har Zwick sedan kryddat med för Hollywood ganska utmanande sexscener som konsekvensartat skapar en närhet och angelägenhet mellan skådespelarna på duken som vare sig nedtoning eller sedvanliga Hollywoodstråkar är särskilt bra på att förmedla.

Men trots att filmen jobbar sig hela vägen upp ifrån plastigt menlösa "Cocktail" (Donaldson) nivåer till att under sin andra halva bli till något stundtals både charmigt, sött och sorgligt så kan jag inte hjälpa mig från att känna hur mycket filmen hade kunnat vinna på att bara låta bli att glasera det utspelade. För både hjärta, smärta och komik skildras trots allt bättre med närhet.

Tim Buckley 6 har röstat

av Tim Buckley