Recension av Machete

Ã…r: 2010
19/3 2012
Recenserad av Fiedeli
T
ag först en ärrad mexikanare som inte säger mycket. Addera en hämndlystenhet i kombination med en fäblessliknande fetisch för jättemachetes. Rör om i händelseförloppet och lått puttra tills det kokar. Krydda med stora vapen, kreativt våld och coolheten från Danny Trejo. Låt adrenalinet svalna innan du gör någonting annat. Och titta: Du har en av de skönaste actionrullarna du kan tänka dig.

Machete började som en skojtrailer till filmen Planet terror. Robert Rodriguez tänkte väl inte mer på det och lallade vidare med den acceptabla Planet terror.
Men, Machete-trailern blev så pass hyllad att Rodriguez gjorde en film med actionfiguren Machete, spelad av en av Hollywoods hårdaste birollsskådisar Danny Trejo.

Machete (Danny Trejo), som filmen kretsar kring är en av många illegala mexikanare på jakt efter jobb i USA. Han får ett erbjudande på 150 000 dollar av en okänd kostymklädd översittare (Jeff Fahay) - om han dödar den invandringskritiske senatoren John McLaughlin (Robert De Niro). Ett mord som visar sig vara en fälla för Machete och som nu tvingas fly i en jakt på liv och mestadels död.

Roudriguez har gjort hyfsade actionfilmer förut. Planet terror, Death Proof för att nämna två mer klassiska verk. De har båda haft samma fördelar och nackdelar. De är dels så fruktansvärt snyggt gjorda att det lätt går att undra om han de facto lyckats överträffa sin bästa polare och filmens stora mästare Quentin Tarantino. Actionnivån är skyhög och manuset alldeles perfekt i sina stunder.

Men så finns det dipparna. De är aningen långa i sina sekvenser. Klippningen fallerar med jämna mellanrum. Och filmen saknar känslan av helhet som Tarantinos filmer alltid har.

Machete är ett stort kliv framåt för Rodriguez - men inte ända i mål. Castingen är fantastisk, men vissa insatser bleknar och känns oinspirerade jämfört med Danny Trejos säregna och råcoola stil. Dessutom är klippningen sådär vissa gånger. Inte heller går det i 300 kilometer i timmen som en bra actionfilm bör göra. De sekvenserna finns naturligtvis, om än snabbare än 300 knyck. Men det är ibland för långa, oinspirerade och tråkiga monologer.

Men. Machete kommer du inte bli besviken av. Det är en actionfilm med allt du kan begära. Det är bara inte riktigt ett mästerverk.

Fiedeli 2 har röstat

av Fiedeli