Recension av Madagaskar

Ã…r: 2005
7/7 2005
Recenserad av entalpi
E
n animerad film om en zebra, ett lejon, en giraff och en flodhäst som på omvägar hamnar på Madagaskar, kan det vara något? Nja, det var jag tveksam till när jag satte mig ner för att se filmen.

Filmen handlar om zebran Marty (röst av Chris Rock), lejonet Alex (röst av Ben Stiller), giraffen Melmann (röst av David Schwimmer) och flodhästen Gloria (röst av Jada Pinkett Smith). Denna udda kvartett är några av New York’s Zoos attraktioner.

Livet går sin gilla (och stilla) gång fram till den dag då Marty hör ”Ropet från vildmarken” och beslutar sig för att åka till Connecticut. Detta sker genom att Marty rymmer, och de resterande tre ger sig av för att hämta hem Marty.

Efter en hel del slapstick-skämt fångas djuren in, och skickas till Afrika. Skeppet kapas dock av ett knippe hyperintelligenta pingviner, som hellre vill till Antarktis. Under en kraftig gir som skeppet tar ramlar zebran, lejonet, giraffen och flodhästen av båten, och strandar på Madagaskar.

Här är det slut på servicen från alla skötare, och kampen för överlevnad tar sin början i ett tarvligt försök att kopiera Expedition Robinson. Flera inbördes dispyter senare fortsätter äventyret och kampen för att komma tillbaka till civilisationen.

Dreamworks förmåga att återskapa vågor, fiskar, eld och hårstrån så snyggt att det nästan gör ont är välkänt. Filmen är skön för ögat. Manuset däremot består av en mängd pop-kulturella skämt som förutsätter att tittaren är insatt i amerikansk sub-kultur. Alla andra skämt är väldigt, väldigt låga (och platta). Visst kan det vara kul att se någon slå sig i skrevet, om och om igen, men ganska tröttsamt i längden. Originalrösterna till huvudskådespelarna ter sig i mitt öra som trötta och träiga. Mycket lite inlevelse från deras sida i mitt tycke. Chris Rock, som annars är en hejare på att avfyra den ena absurditeten efter den andra när han själv står på scen verkar hållas tillbaka. Ben Stillers röst som lejon... passar rent ut sagt inte in. David Schwimmers röst till en hypokondrisk simulerande giraff... Nej.

Det enda som riktigt fick mig att dra på smilbanden var de hyperintelligenta pingvinerna och även lemurernas kung som utan pardon bränner av den ena dråpligheten efter den andra. Resten känns mer rätt och slätt som en mjölkko för att dra in mer pengar.

Antz, Shrek, Shark Tale är mycket bättre.

Snurre Sprätt 8 har röstat
entalpi 8 har röstat