Recension av Magnolia

Ã…r: 1999
6/7 2003
Recenserad av flair_3
N
är Hollywood verkligen vågar sig på lite djärvare, mer konstnärliga filmer brukar de lyckas väldigt bra. Magnolia tillhör raden av filmer som låter flera parallella handlingar belysa ett tema och till viss del handlingsmässigt knytas samman. Liksom exempelvis Sex lektioner i kärlek, Short cuts och American Beauty lyckas den också väldigt bra med det. Magnolia arbetar däremot med än tyngre och mer ångestladdade scener än nämnda filmer, under devisen "We might be through with the past, but the past ain't through with us."

Vi får bland annat följa Frank Mackey, spelad av Tom Cruise, som framgångsrikt bedriver vulgära kurser för att lära män förföra kvinnor. Men under den charmiga och glättiga ytan visar han sig ha oläkta sår från sin barndom. I en annan del av staden försöker det en gång berömda underbarnet Donnie Smith hantera att han blivit förödmjukande avskedad samtidigt som han av märkliga skäl precis genomgått en dyr operation. Vi får dessutom möta Claudia som har drogproblem men ändå förälskar sig i den rättfärdige polisen Jim, samt en döende äldre man som vill träffa den son han lämnat som ung, innan han dör.

Det kan tyckas vara en ganska sedvanlig uppsättning av udda människor för ett emotionellt relationsdrama av medioker kaliber. Halvvägs in i filmen är jag heller inte imponerad av hur man staplar beskrivningar av de plågade människornas ångest ovanpå varandra för att få mig att lida med dem. Det är först när filmen hämtar andan och låter karaktärerna börja reflektera och känna inför varandra som jag inser hur väl skådespelarna förvaltar sina roller och presenterar trovärdiga porträtt av de konfliktfyllda personligheterna - men framförallt inser jag hur filmen verkligen varsamt handskas med sitt tema.

Magnolia är inte stöpt i någon klassisk form för melankoliska dramer. Den gör istället en poäng av att livet är oberäkneligt. Karaktärerna tillåts i många avseenden leva sitt eget liv, och vi får inga färdigförpackade svar i filmen. Själv fastnar jag starkast för hur den godmodige polisen Jim tvingas inse att han inte har alla svar på vad som är rätt och fel. Det är inte lätt att veta vem eller vad man kan förlåta - det är det svåra med att vara människa.

tribute 11 har röstat
flair_3 77 har röstat