Recension av Mamma Mia!

År: 2008
11/7 2008
Recenserad av niklasringdahl
O
m du levt hela livet utan att veta vem din pappa är och just är i färd med att gifta dig på en soldränkt grekisk ö – vad gör du? Naturligtvis lyckas du snoka rätt på mammas dagbok från cirka nio månader före din födsel, hittar anteckningar om tre olika män som alla verkar ha kunnat bidra till din tillblivelse, och bjuder in dem alla tre till bröllopet. Baktanken är att när du träffar dem kommer du att inse vem av dem som bidragit till hälften av dig. Med det introt sätter man tonen direkt – lite naivt, tillskruvat och väldigt färgstarkt. Om filmen bara hade följt den unga bruden Sophie och hennes två väldigt brudiga bästisar genom bröllopsförberedelserna hade det nog rätt snart blivit lika outhärdligt som den där flygresan där du råkade bli placerad mitt i det småfulla tjejgänget på väg till Kos. Dock kommer räddningen fort i form av en annan triplett som består av brudens mor och hennes två bästisar, anförda av den helt enormt strålande Meryl Streep. Så fort hon kommer in på scenen är det som att allt lyfter, energin och närvaron hon utstrålar borde göra den grekiska solen mörk av avundsjuka. Hennes två otroligt sköna vänner är fantastiska i sin jakt på karlar, glädje och kärlek. Konceptet äldre kvinna flörtar med läckra unga pojkar känns väl inte direkt fräscht, men som mycket annat i filmen – faktiskt det allra mesta – lyfts konceptet från den något träiga och klyschiga klangen till väldigt underhållande tack vare musiken.

För det har väl knappast undgått någon att filmen helt och hållet är baserad på musikalen som är baserad på ABBA-musik, och det fungerar klart över förväntan. Den naiva och kitschiga stämningen fungerar klockrent när man sömlöst driver över från dialog till musiknummer som i en utdragen, dramatiserad musikvideo. Alla skådisar sjunger själva, även om vissa har tilldelats minsta möjliga kvot för att just kunna säga att alla faktiskt sjunger. Med risk för upprepning så gör Meryl Streep en väldigt stabil insats även här. Ryktesvis ska hon ha satt ”The winner takes it all” på första tagningen, så pass bra att hans musikaliska höghet Benny Andersson blivit djupt imponerad. Själv säger hon ödmjukt att hon bara är bra på att spela att hon är en bra sångerska.

Hur det nu än ligger till med de enskilda sånginsatserna så inser man efter ett tag att ingen av de meriterade skådisarna egentligen kan vara centralgestalt i filmen. Mer och mer tar själva musiken istället den platsen och styrkan i ABBA:s sångskatt är verkligen imponerande. Man har lyckats överföra mycket känsla i låtarna trots att originaltexterna i princip är orörda. Effekten av igenkänning hela tiden är med stor säkerhet en nyckel till den enorma framgången. Björn och Benny har också varit med och övervakat tolkningar och inspelningar, och gör även varsin cameo på duken. Även här med en magisk känsla för precis hur mycket som är lagom.

När man baserar ett alster på förbestämda låtar på det här sättet är det oundvikligt att handlingen blir lite haltande. Det lyckas man med gott resultat dölja eller åtminstone överskugga tack vare de tätt återkommande musikinslagen, vilket når sitt crescendo i slutet när hela ensemblen samlar sig i vad som är ett tydligt meddelande riktat till Björn och Benny – ”Thank you for the music”.

Rollywood 3 har röstat
Matewan 12 har röstat