Recension av Mannen med järnmasken

Ã…r: 1998
21/2 2004
Recenserad av anonym
Ä
nnu en "de tre musketörerna" -film. Ännu en världskänd roman som blivit film. Ännu en massa uttryck som; "En för alla, alla för en".
Frågan är om vi inte har sett nog av de här filmerna; det finns ju en hel del nu.

Men det gör inte "Mannen med Järnmasken" misslyckad. Jag tycker den är bra; kostymerna, scenografin, svärdscenerna och skådespelarna är väl det bästa med den. Fast å andra sidan borde det nästan vara svårt att göra filmen dålig; med sådant manus och sådana skådisar; Di Caprio, Depardieu och Malkovich; kanske när de är som bäst.

Men faktum är att filmen inte har mycket mer än det. Jag kan inte påstå att regissören gör ett storjobb; när man har så bra manus som kommer från en roman av Dumas och världskända skådisar, kan väl de flesta göra ett bra jobb(?).

Vill passa på och ge John Malkovich ett lyft. Jag såg hans insats i "Of Mouse & Men" och jag gjorde det med glädje. Malkovich är en mycket talangfull skådespelare, likaså Depardieu som är med i filmen och spelar Porthos, han är också bra och jag vill ge även honom ett lyft. Var rätt länge sedan jag såg honom nu; det var sedan TV-serien "Les Miserables" gick på SVT, vilket var någon gång förra året, tror jag.

Randall Wallace's "Mannen med Järnmasken" utspelar sig i Frankrike på 1700-talet. Den onda kungen Ludvig XIV, bär på en hemlighet. Han har en tvillingbror som sitter i en hemlig fängelsehåla på kungens begäran.
De tre musketörerna trotsar en dag kungen som står dem så nära och ger sig av för att hämta tvillingbrodern och sätta han på tronen istället; utan att folket i staden ska få veta. Men det blir mer komplicerat än vad det låter.
Den nuvarande kungen (båda kungarna spelas av Di Caprio) kommer snabbt på att musketörerna har lurat dem och därför blir musketörerna "efterlysta" vilket definitivt gör det hela uppdraget svårare. Att ta bort den nuvarande kungen och sätta dit den oskyldiga brodern på tronen. Men D'Artagnan, som står närmast kungen, drar sig ur, vilket gör det ännu svårare. Vid det läget blir det nästan omöjligt.

Men bara nästan.

anonym 11 har röstat