Recension av Mannen på taket

År: 1976
20/10 2005
Recenserad av Sgtpellson
K
ommissarie Beck och hans kollega Rönn får hand om ett fall. En man har mördats brutalt på Sabbatsbergs sjukhus. Denne man visar sig att vara en före detta polis vid namn Stig Nyman. Detta gör det mer intressant för Beck och Rönn, och snart ansluter sig poliserna Lennart Kohlberg och Gunwald Larsson. Och nu börjar jakten på mördaren,...

Detta är en mycket tät, effektiv och stilfull svensk polisthriller. Filmen har ofta högt tempo, men har också en tendens att sakta ner lite då och då, och det är det jag gillar med den här filmen. Det finns också en mycket stark dos med realism. Skådespeleriet är inte att klaga på, med skådespelare som Carl-Gustaf Lindstedt, som gestaltar Martin Beck, Håkan Serner som kommissarie Rönn, Thomas Hellberg som Gunwald Larsson och Sven Wollter som Lennart Kohlberg. Dom gör en mycket stark insats. Jag gillar speciellt Thomas Hellbergs gestaltning av Gunwald Larsson.

Min Motivering:

Den här filmen är en av de bättre svenska filmerna jag har sett, det händer alltid något, men bara därför är inte tempot alltid högt, men jag gillar den kombinationen mycket.

Slutligen:

En mycket fin filmatisering av Sjöwall och Wahlöö:s kända polisdeckare ''Den vedervärdiga mannen från Säffle''. Detta var den första filmen i raden av alla Beck-filmer, och jag måste klart säga att detta är den bästa. Mycket bra!

Cineasten 6 har röstat
Sgtpellson 13 har röstat