Recension av Mannen utan minne

År: 2002
27/3 2003
Recenserad av weng-weng
M
edan resten av världen jagar plåtar till Hollywoods senaste kostymfilm med Will Smith visas denna finska lilla pärla på de mindre biograferna.

Mannen utan minne är ytterligare en doldisfilm från Karusmäki. Bröderna från Finland gör rullarna som mörkklädda cineaster ofta nämner men allt färre kanske sett. På biograf Victoria premiärdagen var salongen knappast full. Visserligen var det samma kväll utsålt på Zita men det förändrar inte saken. Det är synd, särskilt så här i efterhand när det visade sig att det var en riktigt sevärd film.

Historien om mannen som tappar sitt minne och därmed också allt som ger honom en plats i samhället är lika enkelt och rakt berättad som man hoppas. Inga åthävor görs för att krångla till det som har sin charm i det avskalade och utlämnade. Människorna är, om inte fula och ruffliga, så befriande vanliga. Den ytliga rent skönheten är långt borta. Det hindrar dock inte detta från att ofta var berättat i vackra bilder, samtidigt som det förstås främst handlar om en utstrålning från Karusmäkis briljanta timing och skådespelarnas mästerliga förmåga att leverera återhållna skämt.

Det är en blandning av knepigheten och det udda hos David Lynch i sångnummer och udda karaktärer med lika delar Roy Andersson i komprimerade bisarra replikskiften och kala miljöer och grå människor. Det är en lysande komedi med en egen inneboende knasighet som stundtals också gränsar till Kusturica men hela tiden är ensam i sitt slag.

En frälsningsarméorkester framför dessutom en tolkning av en av guds låtar som liknar en finsk variant av Sniff and the Tears ?Driver?s Seat? som var med att lyfta Boogie Nights.

othis 8 har röstat
weng-weng 10 har röstat