Recension av Mary & Max

Ã…r: 2009
21/1 2013
Recenserad av hildurojoar
I
en makalöst fint berättad historia berättar Adam Elliot berättelsen om Mary och Max. Två ”outsiders” som finner varandra med en obeskrivlig slump och blir brevvänner som växlar sina dagliga reflektioner från deras olika intryck och observationer som de gör varje dag mellan de två kontinenterna Nordamerika och Australien. Vänskap är temat som rinner igenom hela berättelsen men den tar också upp delar som sorg och kärlek.
Det är med vackra scener och den smärtsamma ärliga verkligheten som vi får följa dessa två speciella typer genom deras liv på skilda håll. Trots att båda befinner sig i så olika kontexter och olika delar av sina liv så finner de tröst och glädje i varandra. Det känns äkta eller nästan för bra för att vara äkta. Tårarna finns där och slutet av filmen är som att bli totalt nedmejad av en emotionell ångvält som lämnar dig lycklig och uppfylld av en sagolik blandning av känslor.
Filmen porträtterar även en av huvudkaraktärernas mentala sjukdom. Det görs på ett ganska fördomsfullt och kanske inte helt verklighetstroget sätt men det är sådant som man får acceptera om man vill få en sådan här historia serverad för sig.

Filmen är ganska sparsam i sin användning av färger men detta är något som enligt mig är enbart positivt för att få fram filmens känsla. Det vilar en bitterljuv stämning över hela bildspråket och det är kanske det som gör denna filmen till något mer än andra filmer. Det är en utmaning att kunna prestera en film som både visar en så tragisk men också komisk sida på 80 minuter.

Musiken i filmen är också den väl anpassad till handlingen och de känslor som regissören jobbat med att få fram hos tittaren. Det är utan tvekan en av de bästa animerade filmer som jag har sett och den lämnade mig med ett flertal nya tankar även lång tid efter att jag såg den.

hildurojoar 0 har röstat

av hildurojoar