Recension av Masjävlar

Ã…r: 2004
10/2 2005
Recenserad av Vera
J
ag måste erkänna att jag trodde även detta skulle vara ännu en i raden av alla svenska pretentiösa filmer, som bara går hem hos medelålders par. Men jag blev positivt överraskad. Istället för att somna fick jag ett knytnävsslag rakt i ansiktet. Detta är en film som väcker känslor längst in i hjärtat, hos fler än bara mig hoppas jag.
Måste man älska sin familj? Svaret är nej, men man gör det ändå. Detta får Mia (Sofia Helin) uppleva när hon åker till sitt barndomshem i Dalarna i samband med sin pappas 70-årsdag. Gamla intriger smyger sig på, infekterade syskonrelationer och gamla kärlekar. Att vara uppväxt i en liten håla är något jag mycket väl känner igen mig i, och en del skratt var bara därför. Att blanda så mycket allvar med humor, är en svår balansgång mellan banalt och fulländat. Maria Blom lyckas dock. Fast det känns som hon velat göra en Smala Sussie från Dalarna, och spinna vidare på dialekttemat. Men det är skådespelarna som bär upp filmen på sina axlar. Kajsa Ernst förtjänar absolut sin guldbagge i rollen som vresig storasyster och Sofia Helin växer i mina ögon efter jättefloppen med Rånarna.
Filmen sviktar ibland. Överspelande och grova produktplaceringar i början av filmen drar ner betyget. Men i det stora hela håller jag med guldbaggejuryn (om de nu sett den) att den är årets bästa svenska film. Och kan man mer än bara älska Ann Petrén?

connya 11 har röstat
Vera 20 har röstat