Recension av Match Point

Ã…r: 2005
26/12 2007
Recenserad av wst
W
oody Allen gjorde nyligen ett uttalande i samband med att hans nya film "Cassandra's Dream" går upp på duken, att den han är mest nöjd över och gillar mest av sina filmer är "Match Point" från 2005.

Match Point handlar om den före detta tennisspelaren Chris Wilton (Rhys Meyers) som nu livnär sig som tennisinstruktör. Under en lektion träffar han Tom Hewett (Goode) som bjuder med Wilton på opera där han träffar Hewetts syster. Tycke för varandra uppstår och de blir snart ett par. På en familjeträff stöter Wilton på Hewetts fästmö och de inleder så småninom ett romantiskt förhållande.

Hade höga förväntningar på den här filmen och måste medge att jag faktiskt inte trodde att de skulle infrias under filmens gång. Intrigen är väldigt intressant, skådespeleriet av främst Rhys Meyers är stundtals underbart att se men själva handlingen under den första delen av filmen var inte alls vad jag hade väntat mig. Mot slutet av filmen höjer den sig dock avsevärt och blir oerhört spännande.

Man satt länge och funderade på vad som skulle hända och man kunde inte riktigt säga hur det skulle sluta förrän det hela närmade sig. Rekommenderar den här filmen varmt till dessa som ännu inte sett den. Den är riktigt bra, och måste ge den decembers hittills högsta betyg, en fyra!

Vet inte riktigt om jag håller med Allen då han säger att det är den bästa film han har gjort. Måste säga att av de filmer jag sett honom göra så är Annie Hall den bästa, men det är kanske därför jag älskar romantiska filmer?

Newt 10 har röstat
wst 16 har röstat

av wst
Greenberg
Brev från en okänd kvinna
In the City of Sylvia
Små skandaler