Recension av Matrix Revolutions

Ã…r: 2003
6/11 2003
Recenserad av MfAP
N
eo har upptäckt att han har konstiga förmågor även i den verkliga världen, Zion håller på att invaderas av ondsinta maskiner och Smith har drabbats av storhetsvansinne. I "Matrix Revolutions" får vi se upplösningen på Matrix-dramat. Det är det sista kapitlet innan vi slår igen boken.

Vid det här laget har publiken vant sig vid Matrix-konceptet och hur det ser ut. Det som var förbluffande i första filmen är inte förbluffande längre. Därför fastnar Matrix i en kapprustning med sig själv, där varje scen måste överträffa den förra i storslagenhet - spänningen ligger ofta i att lista ut hur det egentligen ska gå till. "Less is more" har förpassats till papperskorgen för länge sedan, kan man med viss sorgsenhet konstatera.

Tyvärr har all ökning i storslagenhet gjorts på bekostnad av någonting annat. "Matrix Revolutions" är väldigt lite film, och väldigt mycket meningslös action - meningslös i bemärkelsen att den inte för handlingen framåt, liksom samlag i en porrfilm. Maskiner, slangar och bråte flyger dessutom förbi så fort att man ofta inte ser vad det föreställer, och jag får osökt känslan av att mycket hårt arbete går till spillo på grund av det.

För hårt arbete måste det röra sig om, och det är kanske en av de saker man inte kan ta ifrån "Matrix Revolutions": det är ett fantastiskt hantverk. Specialeffekterna kan få vara hur meningslösa de vill, men man kan inte förneka att de är fruktansvärt bra. På samma sätt får man berömma de suggestiva bilderna i några av de mer laddade scenerna. Vi känner igen det som Matrix' eget bildspråk, och suckar små suckar av glädje när det dyker upp.

Berättarmässigt har "Matrix Revolutions" väldigt lite nytt att bidra med. Det är ju en amerikansk film, kära vänner, så det är väl knappast svårt att räkna ut hur det ska gå. Till skillnad från de två tidigare filmerna är det mesta förutsägbart; det är idel gamla scener i ny kostym. Även manuset är ytterst klichéartat. Filmskaparna tycks verkligen tro att publiken blir ledsen om inte vissa välbekanta gamla repliker levereras i de gamla välbekanta scenerna. (Tack och lov finns det ingen motsvarighet till den bisarra grottpartyscenen från "Matrix Reloaded"!)

Keanu Reeves fortsätter att fungera utan att briljera i rollen som Neo, liksom resten av ensemblen, med ett undantag: Hugo Weaving som f.d. agent Smith fullkomligt äger duken så fort han dyker upp. Till och med när någon imiterar honom är det bra.

Den filosofiska frågeställningen vi fick smaka på i den första filmen förväntas nu vara bekant, och istället för att gå vidare med den använder man världarna man skapat till en skådeplats för ett regelrätt befrielsekrig. På slutet dyker det också upp en grov, religiös underton som jag tycker mycket illa om. Plötsligt känns Matrix som en propagandafilm för USA:s kristna höger.

Matrix-trilogin är på många sätt ett tragiskt stycke filmhistoria. Det är den vackra fjärilen som aldrig slutade växa, och till slut blev ett glupskt monster som åt upp sig självt. Men så går det kanske när endast slutscenerna i en uppföljare ska få utgöra en alldeles egen film, i storslagenhetens heliga namn. "Matrix Revolutions" är naturligtvis kul att se när man väl har sett de två tidigare filmerna. Men det är inte någon mångfacetterad upplevelse man har med sig när man lämnar biosalongen.

Rollywood 5 har röstat
Priceguy 4 har röstat