Betyg idag: 1 380 Besökare idag: 4 949

Regissör: Lilly Wachowski, Lana Wachowski
År: 1999
22/5 2003
Recenserad av johanna.

-”MATRIX finns överallt…Det är den värld som dragits ner över dina ögon för att dölja sanningen”

Matrix är en genomtänkt politisk och filosofisk science fictionaction som ger antydningar till bl.a. bibeln - med karaktärer som kan jämföras med Fadern, Sonen och den heliga Anden, kapitalismen – med sin syn på samhället där Matrix/kapitalismen utgör ett system som förslavar mänskligheten – ”...många är så hopplöst beroende av systemet att de kommer att göra allt för att skydda det.”, Alice I Underlandet – med sin sagolika resa som för publiken till en värld utanför verkligheten. – Men vad är verkligheten? Det är en av de många filosofiska frågor som bröderna Andy och Larry Wachowski tar upp. (Skapare av den moderna film noir ”Bound”) Dom står för både det välarbetade och genialiska manuset och regin.

Thomas A. Anderson (Keanu Reeves) lever ett dubbelliv. Dagtid är han anställd som programmerare på ett välkänt dataföretag, men nattetid förvandlas han till den ökände datahackern Neo, som gjort sig skyldig till brott mot de flesta datalagar som kan tänkas existera. En natt får han det hemska beskedet att världen han lever i enbart är en illusion, att det han länge anat, är sant – att Matrix existerar. ”Låt mig berätta varför du är här. Du är här för att du vet något. Du kan inte förklara vad, men du känner det. Du har känt det hela livet…Att det är något fel med världen. Du vet inte vad det är, med det finns där som en flisa i ditt medvetande som gör dig galen. Det är den känslan som fört dig hit.” Han får veta att han besitter egenskaper som får den legendariska men hemlighetsfulle Morpheus (Laurence Fishburne), att intressera sig för honom. Morpheus är övertygad om att Neo är ’den utvalde’, den person som ska befria mänskligheten från Matrix – för ”så länge Matrix existerar kommer mänskligheten aldrig bli fri”

Den revolutionerande tekniken och de Japaninfluerade slagsmålscenerna skapar en spänning som hålls vid liv under filmens hela 135 minuter. Och trots att slagsmålen och de hyperavancerade rörelserna ibland blir lite väl mycket, funderar man aldrig över hur det egentligen kan komma sig att karaktärerna klarar av att springa som flugor på väggarna och hoppa från hustak till hustak.
Keanu Reeves medverkar för en gångs skull i en film där hans stela skådespeleri platsar perfekt. De entoniga, platta replikerna förstärker karaktären och får honom att framstå som en stenhård superhjälte, samtidigt som han kunde vara helt vanlig, precis som jag. Carrie-Anne Moss spelar den beundransvärt jämlika kvinnliga huvudrollen Trinity och sällan har jag sett två karaktärer som kompletterar varandra så perfekt.
Trots att jag aldrig varit någon action-älskare gillar jag denna film som tack vare sitt existentiella ifrågasättande gör den till mer än bara en pangpang-rulle med 120 skott per sekund. Man märker att idén bakom filmen är väl genomtänkt och bröderna Wachowski lyckas med glans framföra sitt filosofiska och politiska budskap. Jag har svårt att tänka mig att denna film undgår att ge publiken en tankeställare. Vem är jag? Vad är verkligheten? Vem har makten? Hur ser samhället ut, egentligen? The Matrix får en att öppna ögonen, att se sig omkring, ifrågasätta och fundera på hur välden fungerar. Och vad väljer du? Att fortsätta leva omedveten i en drömvärld, eller att vakna upp, öppna ögonen och göra motstånd?

Rollywood 2 har röstat
The Rest 12 har röstat