Recension av Memento

År: 2000
24/3 2003
Recenserad av Sarlac
S
e och lär... kungen är här. Denna film är den bästa film jag någonsin sett. Den ligger bland de 10 främsta på imdb.com men ack så få som känner till den. Denna film tar jag JÄMT upp när jag diskuterar film med någon. Den är felfri. Krånglig som attan är den men efter att jag sett den för 8:e gången var allt kristallklart! Attans bananer så intelligent gjort och så väl alla pusselbitar gömts!

Leonard Shelby råkar ut för en olycka i samband med ett inbrott. Olyckan medför att han ej kan skapa nya minnen, han har inget närtidsminne eller långtidsvminne. Allt innan och under olyckan minns han. Det lilla närminne han har kvar fungerar som en guldfisks nästan. Han minns saker i kanske 15-30 min innan han vaknar upp och inte minns ett skvatt av vad han nys har gjort, sagt eller upplevt. Detta är minst sagt en komplicerad sits han är i, speciellt med tanke på att den enda drivkraften han har är att hitta sin frus mördare. Hans fru omkom i samband med inbrottet och våldtogs. Vi får nu följa Leonards vardagliga kamp för att hitta sin frus mördare. Men kommer det ge något? Om han ej minns det dvs? Hans enda sätt att hålla koll på vad han ska göra härnäst och kunna avancera i livet sker genom tatueringar och anteckningar som han oftast skriver på baksidan av foton han tagit med sin polaroidkamera. Ett psykologiskt, filosofiskt och spännande äventyr tar nu sin början.

1- Spela filmen baklänges i episoder= genialiskt för hur skulle man annars rent empatiskt kunna förstå exakt hur Leonard känner och mår? Varje reaktion är naturlig och man blir aldrig ställd.

2- Inte en död sekund! Allt händer i en vindlande fart och 1 timme å 50 min svindlar förbi i en raslande fart. Detta är en av de fåtal filmerna som jag känt vid slutet "Näe! Är den redan slut? jag vill ha MER!". Jag får aldrig riktigt nog, och blandningen av humor, thriller och drama är perfekt synkad.

3- Stämningen är alltså extremt skön. Jag var tvungen att se filmen 2 ggr på bio(detta har bara skett en gång tidigare och det var när jag såg Face/Off) bara för att få innjuta den härliga atmosfären ännu en gång. Musiken är underbar, tankade ned den PRECIS några dagar innan audiogalaxy lades ned. Ibland har man flyt!

4- Ohhh, kunde de hittat en bättre ensamble skådespelare? Guy Pierce- perfekt i rollen... killen kan nog spela allt från töntig hjälte till pampig superskurk. Joe Pantoliano- bevisar att han inte bara kan spela gangster eller ha en biroll som han hade i matrix. Jag älskar denna karaktär mest av alla i filmen och jag är skeptisk till att jag hade gjort det om nån annan spelat Teddy.
Carrie-Ann Moss- även om henne roll är minimal så är hon ändå extremt bra som den dubbelansiktade hyndan som man ej vet om man ska älska eller hata. Nej jag ser mycket potential hos henne(förutom det faktum att jag finner henne extremt schnygg)

5- Originalitet! Aldrig sett maken till en bättre film. Har alltid hatat alla minnesförlustfilmer men denna fick mig att tappa andan. Detta är utan tvekan den originellaste film jag någonsin fått innjuta!

Minuspoäng- Svenska DVD-versionen är ej köpvärd. Men jag har hört att region 1 dvd:n ska ha filmen framlänges. Det skulle ta bort detta minus om det skulle stämma.

Newt 2 har röstat
billybob 11 har röstat