Recension av Men in Black II

År: 2002
28/3 2003
Recenserad av weng-weng
M
ed Johan Cronemans recension i friskt minne är det svårt att knattra ner några nya bärande analyser utan att direkt kopiera hans text. Det faktum att han hade svårt att behålla filmen i sitt minne håller jag framför allt med om men det blir dock en ännu roligare analys efter att man också känner till den spröda handling som finns.
Will Smiths möjlighet att radera människors minne av utomjordiska upplevelser får en ny innebörd och det är inte utan att jag hoppas att detta ska ske just mig själv efter att jag lämnar salongen. Men det behövs som sagt inte, för det här inte mycket att minnas.

Will och hans gamla bistra arbetskamrat Tommy Lee Jones förenas åter för att ordna upp allt bråk med utomjordingar. Lara Flynn Boyle är en sexig elaking, Johnny Knoxville är hennes dumma underhuggare (och försvinner spårlöst ur filmen?) och Rip Torn gör en skaplig insats som Wills och Tommys strama boss.

Samtidigt som man kan förundras över vad som sker när fantasin får agera utan snäva gränser och Rick Baker får blomma ut i de vildaste excesser på specialeffektssidan så går det inte att undgå att fundera över hur många Mannen utan minne som hade kunnat spelas in.
Men det är förstås både fel och ointressant. En film ska förstås bedömas inom sin genre och utefter den typ av upplevelse man kan räkna med att få. Därför är det också så trist att se att resurserna inte utnyttjats på rätt sätt. Endast ett fåtal specialeffektsmakerier lockar till skratt; fyra fega glidare till maskar, ett samhälle med småfolk som bor i en förvaringsbox och en instängd deformerad postsorterare men annars är det inte så mycket att hurra eller skratta åt. Dessutom känns en hel del av monstren snodda från andra rullar, med en jättemask (av typen Hotet från underjorden) som främsta skamgrepp på filmhistorien.

Smith arbetar på högvarv för att inte leverera en enda replik på ett sätt som överraskar. Han håller sig stadigt kvar i det fack och med den spelstil som parodieras i anti-Hollywoodsammanhang men som också gav honom ett genombrott som Fresh Prince i Bel Air. Värst är han i slagsmålen mot utomjordingarna där han (mer uppenbart än i övriga scener) helt är uppfylld av sitt eget agerande och inte har någon direkt kontakt med omgivningen. Jag vet att han är en av de största just nu men jag vet också att Jim Carrey kallas för den nya Groucho Marx och jag struntar helt enkelt i det.

I en av scenerna mot slutet när Will kämpar mot en skurk som duplicerat sig själv och kastar Will, eller J som han heter i filmen, är minspelet så illa att det för tankarna till Stefan och Kristers tevebuskisar. Jones är bättre men knappast speciellt rolig att se på heller. Tillsammans med Smith har han dock skapat ett otippat filmpar som endast överträffas av Hopkins och Rock vad gäller oklädsamma kollegor i actionfilmens värld.

Lara Flynn Boyle gör likt Smith konststycket att hålla sig i ett enda läge mestadels genom filmen, även om det i hennes fall var mer passande. Knoxville spelar teater men lyckas inte leverera all den knasfaktor som han blivit anställd för.

Med regissören Barry Sonnnefeld i en cameo som familjefar i en soffa, Smiths senaste hiphophit under eftertexterna och det sedvanliga maffiga amerikanska patriotiska slutet.

Rollywood 1 har röstat
weng-weng 6 har röstat