Recension av Metropolis

Ã…r: 1927
4/3 2005
Recenserad av Vintersomn
M
etropolis är en utopisk/dystopisk skildring av en futuristisk stad med samma namn som filmen. Huvudpersonen Freder Fredersen är son till stadens grundare och enväldige härskare Johhan Fredersen. Det som skildras är ett segregerat samhälle bestående av tänkare och arbetare, helt separerade ifrån varandra. Freder springer en dag vilse och råkar hamna nere i arbetarkvarteren och blir helt chockad av vad han ser. De två andra huvudpersonerna är Maria - en ledare och näst intill en frälsare för arbetarna, samt Rotwang - en ingenjör och magiker som bygger en robot som ska imitera Maria och på så sätt hindra en arbetarrevolution.

Metropolis spelades in 1927, långt innan datorer och hjälpmedel för optisk efterproduktion var uppfunna, vilket innebar att alla specialeffekter var tvungna att göras på plats och i verkligheten. För att få de storslagna scenerna i denna produktion blev man helt enkelt tvungna att använda lösningar med enorma speglar som ”skrapas” till på ett strategiskt sätt där minsta felaktig detalj kan sabotera material för enorma summor. De 5 miljoner mark som inspelningen kostade satte nästan Universal Film i konkurs. Som kuriosa kan nämnas att Hitler och Goebbels ville ha regissören som officiell filmansvarig för tredje riket, någonting som visserligen endast ledde till att han flydde landet.

Det som gör filmen så stor är dock, förutom specialeffekter och det krasst visuella, är att den för fram ett budskap på ett antal plan. Bibliska referenser dyker till exempel upp i mängder. Johhan tar på sig rollen som skaparen, den som byggde staden och numer även härskar över den. Han visar vid flera tillfällen prov på gudomlighet, till exempel genom att ändra klockan så att den endast har tio timmar vilket ger honom en maktfullkomlighet och befäster hans plats som Gud. Freder är frälsaren, den som ska kliva ner till människorna och leda dem.

En annan vinkel man kan anamma är den samhällskritiska och antikommunistiska. Arbetarna porträtteras genom hela filmen som förtryckta människor som varje dag tvingas slava under piskan. Men när revolutionen väl kommer är budskapet tydligt: Arbetarna förstår inte själva vad de sysslar med och måste ha tänkare som leder dem, samtidigt som det är en pik till de tänkare som bara ger order utan att bry sig om de arbetande. En annan intressant iakttagelse som man kan göra är att se hur tekniker och tekniken skildras. Rotwang är vetenskapsmannen och magikern. Hans arbetsrum är till brädden fyllt av diverse nedkladdade symboler och har lika mycket känsla av spådam som laboratorium över sig. För övrigt får han nästan en prägel av att vara Frankenstein genom hans mani med att skapa en robot. Vetenskapens största våta dröm både då och nu, att skapa liv, dyker upp.

Det är allt detta som gör denna film så fantastisk. Förutom helt makalös vacker filmning och häpnadsväckande specialeffekter tar den upp alla tänkbara frågor och problem som vi brottas med dagligen, lika mycket idag som för 80 år sedan. Vi har den religiösa biten, samhället och klassklyftor. Vi har skräcken över vetenskapens framfart samt oron över vårt beroende av teknik och teknologi som vi inte förstår och som inte producerar någonting, men dagligen matas med människors liv. Men precis som i Metropolis överlever vi inte utan dem. Metropolis är alltså lika aktuell nu som då och kommer förmodligen att vara lika aktuell i många år till.

sethgecko 16 har röstat
Vintersomn 28 har röstat