Recension av Midnatt i Paris

Ã…r: 2011
15/5 2015
Recenserad av jotnan
J
ag har aldrig sett Woody Allen som en mästare. Han har gjort en hel del väldigt bra filmer, men aldrig ett mästerverk. Många pekar på Annie Hall och Manhattan som några av de bästa filmerna någonsin och ja, de är trevliga filmer men det blir mer och mer uppenbart att han inte kan göra filmer om särskilt mycket mer än kulturella, intellektuella människor som pratar om kärlek och sånt. Sen är det uppenbart att huvudkaraktären alltid är honom själv, om inte bokstavligt talat (att han själv medverkar) så är det alltid en kopia eller en tydlig variation. Det här tycker jag inte är charmigt, utan bara bristfälligt.

Men jag ville ge Midnight in Paris en chans. Det första jag kom att tänka på var att den gick i samma spår som hans andra filmer. Kultur, gnällig och neurotisk huvudperson, knasiga kärleksrelationer. Men sedan fick den mer kött på benen när Owen Wilson reser tillbaka till 20-talet när Fitzgerald, Hemingway och Picasso levde. Skådespelarinsatserna här är riktigt ojämna. Tom Hiddleston som F. Scott. Fitzgerald och Adrien Brody som Salvador Dalí är helt briljanta, medan min favoritförfattare Hemingway inte alls fungerar.

Jag kan heller aldrig minnas att jag kunnat förutse vad som kommer att hända i en film så bra som i Midnight in Paris. Det känns som att man är tre steg före filmen hela tiden och man blir aldrig överraskad. Snacka om förutsägbart, men den är också rätt predikande och uppenbar med sitt budskap. Det filmen går ut på är att man ska vara nöjd över den tid man lever i, eftersom dåtiden romantiseras alltid. Det är en bra poäng som går att visa på fiffiga sätt, men den här filmen driver den så extremt tydligt att man blir irriterad och gör att det känns predikande.

Men det är trots allt riktigt mysigt att gå omkring med Owen Wilson (som jag förövrigt gillar) i den här tiden. Atmosfären och känslan på själva staden har Woody Allen lyckats riktigt bra med, något som jag alltid tycker han gör bra i filmer som Manhattan och Annie Hall. Ta bara öppningsscenen, med stilla tagningar på olika delar av staden. Man blir kär och intresserad direkt och vill bara ut och resa i Europa. Det känns klyschigt att säga men Paris är verkligen en karaktär som förändras och interagerar med de andra karaktärerna.

Sen kan man inte klaga på många av dialogerna. De tycker jag Woody nästan alltid får att kännas intressanta och roliga, om än inte särskilt realistiska eller trovärdiga.

Det var mycket jag störde mig med Midnight in Paris, men ändå kunde jag inte hjälpa att le genom en stor del av filmen. Nu i efterhand kan jag ändå Inte Riktigt Rekommendera den, tyvärr.

Jonathan Johansson

jotnan 0 har röstat