Recension av Midnight Cowboy

År: 1969
24/5 2004
Recenserad av Bobby Peru
D
enna klassiker handlar om eng ung bondgrabb vid namn Joe Buck som bor i Texas, men som sticker med buss till storstan New York för att pröva lyckan som gigolo (manlig hora).

Där träffar han inte så många villiga kvinnor, utan snarare skumma typer. Den amerikanska drömmen? Knappast.
Han träffar krymplingen och tuberkolossjuke "Ratso" Rizzo.
Han heter egentligen Rico. De utvecklar en djup vänskap.

Joe trivs dock inte så vidare. Hans drömmar går i kras.
Han tänker tillbaka på sin hemska och tomma barndom.
Scenerna med återblickarna är oerhört starka.

Den här filmen är fruktansvärt bra och gripande. Jag tycker oerhört synd om de miserabla människorna som tittaren får träffa och lära känna under filmens gång.
Personporträtten är utmärkta. Jon Voight är cool men naiv som Joe Buck, och Dustin Hoffman lyser som stackaren Ratso. New York-miljöerna är skitigt realistiska.

När filmen släpptes på biograferna lanserades den med en X-rating. En sådan var det värsta en vanlig film kunde få på den tiden. Det beror till stor del på filmens starkt sexuella innehåll, som var kontroversiellt och nytt på den tiden. Och visst är den före sin tid.

Stilen bröt mot det gamla vanliga systemet, och tillsammans med Point Blank, Easy Rider och Bonnie and Clyde var "Midnight" en stilbildare som kom att påverka 1970-talets filmvåg.

Midnight Cowboy är också den enda filmen som har vunnit en Oscar för bästa film, och samtidigt innehavit en X-Rating.

Jag rekommenderar denna film till alla som gillar drama och ett realistiskt porträtt av både en stad och om människorna som bor där. "Cowboy" är en film som även är varm och rolig (på ett vuxet sätt) mitt i all eländighet.

Dessutom är filmens soundtrack av Harry Nilsson fantastiskt vackert. Låten Everybody's Talkin' är smärtsamt fin och sorglig, precis som hela filmen.

Och kom ihåg: trots titeln är detta ingen Västernfilm.

Midnight Cowboy är förmodligen det sista stora mästerverket från 1960-talet. Vilket inte säger lite.

Priceguy 10 har röstat

Dawn of the Dead
Blood Simple

The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me