Recension av Mighty Ducks - Mästarna

Ã…r: 1992
28/9 2006
Recenserad av connya
U
nder alla de år jag förbehållslöst älskat att titta på film har det funnits olika perioder. Jag har gått från att älska och avguda collegefilmer till att sluka alla filmer om människor som mår dåligt och försöker ta sig upp igen. Liksom jag har perioder om jag ska dricka apelsin - eller äppeljuice går min känsla för vissa typer av film, vissa genrer i vågor och ser jag bara Rätt film vid Rätt tillfälle kan den bli så mycket bättre i mitt hjärta än den kanske egentligen är. För det faktum att jag och min bror såg "Mupparnas Julsaga" och att det blev som tradition varenda jul var minst lika viktigt, om inte viktigare, än filmen i sig. Gemensamt för många genrer jag tycker om är också att de handlar om tider jag saknar eller saker jag aldrig fick uppleva men drömde om under en period i mitt liv. Och är man uppvuxen i en liten by ute på landet och spelade fotboll under sommardagarna och Nintendo på kvällarna är det inte så konstigt att man också tycker om sportfilmer.
Att de sedan Alltid är likadana och riktigt förutsägbara. Ja, det hör liksom till.

Gordon Bombay är en advokat som efter att ha kört rattfull får som samhällstjänst att träna ett knattelag i ishockey. Sammansatt av killar (och en tjej) som egentligen inte alls är särskilt duktiga på det här med hockey är Mighty Ducks laget som är dömt att försvinna innan serien ens har början. Seriens favoriter är de coolare och vuxnare "The Hawks" där Bombay dessutom själv spelade som liten.
Disneymoralen handlar sedan just om det är viktigare med hjärta och att ha roligt - eller att vinna till varje pris. Gordon som egentligen inte alls vill träna laget blir sedan väldigt känslosamt indragen i det hela; både för att leda fram laget mot vinst och för att få personlig revansch för ett misslyckade i en match som liten.

Radar man upp alla klyschor i Mighty Ducks blir listan väldigt lång.
Men sätter man det hela i lite perspektiv och radar upp klyschor i merparten av film förstår man samtidigt att det finns något viktigt i det här berättandet. Filmer som bryter ny mark, som är originella och innovativa är fruktansvärt viktiga och oftast ger just det faktum att de inte liknar någonting annat än otroligt stor upplevelse - men i en barnfilm om ett hockeylag visar man också att ett manus kan vara stöpt i samma form som det mesta andra utan att det för den skull blir en sämre upplevelse. För hur många gånger sitter vi inte där i slutet och Vet hur det ska gå, fast det är ändå spännande? Filmer kan faktiskt må bra av att det finns en "dålig kille blir snäll i slutet och hjälper den mesiga" för att berätta en historia som ändå känns som alla andra men fortfarande Känns. Just det faktum att vi som tittare kan veta vad som kommer härnäst gör att vi många gånger också inte känner oss lurade, och att vi kan se vissa filmer helt igenom fastän de är rätt kassa just för att vi vet hur det ska gå men vi vill ändå se vägen dit.

När jag skulle sätta mitt betyg på Mighty Ducks var min första känsla en "fyra." För det är den upplevelsen jag har utav den som tretton år gammal. Det är så jag minns den och så jag vill ha den kvar i hjärtat - även om jag sett den någon gång för ett par år sedan. Vissa filmer är just på det sättet; en fyra i minnet, men man vet att de samtidigt kanske bara är en trea som film.
Således bjuder Mighty Ducks inte på några som helst överaskningar. Lagledaren som inte rört skridskorna på evigheter träffar den gamle vise mannen som sparat tidningsurklippen, den sämsta i laget hittar sina kvaliteér och killen som är en bråkstake i skolan finner något att ta ut sin ilska på vilket då blir en fördel för laget.

Det hade varit enkel att låta alla de där klyschorna totalt trycka ner en film om hockey för barn till de lägre betygen och motivera hur mycket bättre Clockwork Orange eller någon annan film av en "sann mästare" är. Och att påstå inför massa cineaster att Mighty Ducks har en viss charm som många av Kubricks grovt överskattade pretantiösa filmer saknar är förmodligen lika med dödsynd.
Så det låter jag bli.

Huvudsaken är att man vet vilken film man ser på när Emelio Esteves och Co. ger sig ut på isen för kan man bara låta sig charmas lovar jag att det till och med blir riktigt spännande i slutet. I alla fall när man var tretton år gammal och tyckte filmer av den här typen var ren och skär filmmagi.

connya 8 har röstat
m86 2 har röstat