Recension av Min granne Totoro

Ã…r: 1988
23/3 2007
Recenserad av sethgecko
A
nime är inte riktigt min grej, så, det är sagt. Jag kommer ihåg att jag och en kompis hittade Spirited Away på lite, ehum, olagliga tillvägagångssätt, men jag var rätt ointresserad av att se filmen, så min kompis fick titta på filmen mer eller mindre ensam. Efter att ha sett filmen var han helt lyrisk. Min far hade en liknande upplevelse, han såg filmen på bio tillsammans med sin fru och deras son. Efter att de hade sett filmen propsade min far på att jag måste se filmen. Till slut gav jag med mig och lånade filmen, i höstas, på dvd av min pappa och blev väldigt tagen av Miyazakis fantastiska visuella värld. Jag borde fortsatt där och sett Det Levande Slottet också (min pappa hade köpt både Spirited Away och Det Levande Slottet på dvd), men jag lånade aldrig Det Levande Slottet, kanske var jag rädd att bli besviken efter Spirited Away som ju är tämligen unik i sitt framförande. Att fortsätta mitt i Miyazakis filmgärning kändes mer lockande och vem kan stå emot en film där en ”kattbuss” figurerar?

Min Granne Totoro handlar om en familj där mamman har blivit väldigt sjuk och sedermera inlagd på sjukhus. Resten av familjen bestämmer sig för att flytta för att vara närmare sjukhuset och kunna hälsa på oftare. Huset de flyttar till visar sig ligga på vischan och är omgivet av en fantastisk skog. De två flickorna i familjen börjar utforska skogen och hittar då varelsen Totoro och där börjar flickornas äventyr.
Egentligen säger inte handlingen så mycket om filmen och egentligen kan man inte beskriva någon av Miyazakis filmer med några meningar, man måste helt enkelt se filmerna för att förstå (ursäkta klyschan).

Vad som är befriande med både Spirited Away och Min Granne Totoro är barnsligheten. Det finns inga flörtar med vuxenpubliken, vilket andra animerade filmer ofta har med. Filmen är verkligen gjord ur barnens perspektiv. Flickorna är så fantastiskt lyckliga hela filmen igenom, trots att deras mamma ligger inlagd på sjukhus och hennes öde är oklart och det är så befriande att få se barn i filmsammanhang som bara är barn och inte försöker vara något annat. De äventyr som barnen hittar på, med Totoro och utan, är aldrig obehagliga trots att man nästan får känslan av att det borde vara det. Bland annat scenen där Mei (den yngre flickan) träffar Totoro för första gången; genom att barnen är så lyckliga och inget verkar störa deras lycklighet accepterar vi att Totoro är en snäll varelse. När kattbussen dyker upp smälter jag totalt och kan inte annat än älska den här filmen.

En sak man kan ställa sig frågande till, men ändå acceptera är några detaljer i filmen som aldrig blir förklarade, till exempel de så kallade svartkrypen i början av filmen, vad är de? Spöken? Om det är så att de är spöken eller andar, lyckas Miyazaki få in en japansk tradition och religion i filmen på ett rätt bra sätt, tyvärr förklaras det dock aldrig och det kanske är så att det inte behövs förklaras i Japan, men för oss i väst blir det lite otydligt. En annan negativ detalj är att filmen i den här versionen inte är dubbad. Missförstå mig rätt: dubbning är bland det värsta som finns, men eftersom det här i grund och botten är en barnfilm borde barn (som inte läser så snabbt) få se och förstå den här filmen, för den har verkligen potential att bli en favorit bland yngre barn (och vuxna).

Betyder det här att anime är min grej numera? Det gör det nog inte, däremot betyder det att Miyazaki numera är en stor favorit och förhoppningsvis kommer jag se många fler av hans filmer nu.

sethgecko 17 har röstat
connya 9 har röstat