Betyg idag: 1 636 Besökare idag: 5 807

År: 2003
24/5 2004
Recenserad av sluper
T
ill att börja med så är det ju bara att kapitulera inför det fantastiska skådespeleriet. Även om jag kanske hellre sett att en Oscar gått till Nicole Kidman för Dogville eller Scarlett Johansen för Lost in translation, så förstår jag nu varför Charlize Theron fick en för sin gestaltning av seriemörderskan Eileen. Christina Ricci är nästintill lika bra som flickvännen Selby. Och det är kärlekshistorien mellan dessa två som filmen kretsar kring. Utåt så är de två vilsna själar som finner varandra, men man börjar snart fundera kring om deras motiv alltid är vad de synes vara.

Selby framstår ibland som Aileens räddande ängel och ibland som en bortskämd slyngel som sitter hemma och slösar bort vartenda öre Aileen sliter ihop på de mest otrevliga sätt. Aileen å sin sida kan ses som en sargad människa som ger sig ut för att döda män hon anser förtjäna det, eller dödar hon för att få ihop tillräckligt med pengar för att få Selby att stanna? Och hur mycket vet Selby egentligen? Håller Aileen morden hemliga för Selby i ett försök att binda henne till sig? Eller blundar Selby medvetet så länge det passar henne?

Man kanske kan säga att filmen av dessa anledningar inte vet vilket ben den ska stå på. Jag tycker dock att det är en av filmens fördelar. Människor är svåra att kategorisera i verkliga livet och vad gäller människors motiv så finns det sällan några enkla svar.

Så här långt så kanske det verkar som att det blir ett riktigt toppbetyg, men den har en del nackdelar som är svåra att bortse från.

Dialogen kan ibland vara alldeles för bra. Det kan låta underligt, men låt mig förklara. Vissa bitar dialog är oerhört välskriven och välspelad. Men man tappar i trovärdighet när Aileen utan svårighet och utan att staka sig börjar använda sig av ett språk som känns som att det borde vara ganska främmande för någon på samhällets absoluta botten.

Skådespelarna är bra, det har jag redan konstaterat, men då i princip hela filmen kretsar kring Aileen och Selby kan det bli lite för mycket ibland. Det finns väldigt bra biroller i utkanterna som kunde ha fått lite mer utrymme, till exempel modern i familjen Selby bodde hos och Aileens enda vän Thomas.

Ett annat problem är att scenerna är ganska spridda på så sätt att det är svårt att avgöra hur lång tid som gått från ett klipp till ett annat och en del saker slarvar man helt enkelt med. Det är till exempel svårt att förstå exakt vad det är som gör att huvudpersonerna faller för varandra, framförallt då de inte verkar ha någonting gemensamt överhuvudtaget.

Något som kan ha inverkat på mitt omdöme är att jag såg en dokumentär på TV härom veckan om de riktiga Aileen och Selby och då märker man verkligen hur mycket Hollywood tenderar att förenkla och försköna. Det tydligaste exemplet är Selby, som i verkligheten inte alls var så ung, och inte på långa vägar så bildskön, som Christina Ricci.

Filmen säger också, tycker jag, något om Hollywoods skönhetsideal. Theron får en Oscar och man tycker det är verkligt modigt att gestalta någon som är så ful. Men det är liksom OK eftersom hon bara är ful på låtsas. Hemska tanke att ge rollen till någon som i verkliga livet påminner till utseendet om Aileen! Tänk att ha någon med ett sådant ansikte på röda mattan vid Oscarsgalan! Långsökt resonemang? Kanske det, men allvarligt talat människor... hur många fula Hollywoodstjärnor kan ni egentligen räkna upp?

Tillbaka till filmen. Det här var en mycket svår film att betygsätta. Den balanserar mellan en fyra och en mycket stark trea. Så jag får väl gå på känsla då. Och den säger att det är en bra film med fantastiskt skådespeleri och starka personporträtt men den är något överskattad och kunde med lite mindre förändringar bli ännu bättre.

sluper 14 har röstat

av sluper
Monster
Troja

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho