Recension av Monsters Inc.

Regissör: David Silverman, Lee Unkrich, Pete Docter
Ã…r: 2001
24/12 2002
Recenserad av Arson
I
staden Monsterpolis finns företaget Monsters Inc, där man som uppgift har att skrämma barn för att få deras skrik, som används som energi i staden.
Den interna skrämmarligan toppas av en stora och håriga James Sullivan (John Goodman) och den enögde klotformade Mike Wazowski (Billy Crystal). Inte långt efter ligger den listige och onda ödlan Randall (Steve Buscemi) som självklart siktar på första platsen.

Men så en dag då Sully jobbar över hittar han en liten flicka som rymt från den vanliga världen in till Monsterpolis, flickan sprider stor panik av den anledningen att barn anses vara giftiga och livsfarliga.
Det är nu som Sully och Mike måste få tillbaka flickan till den vanliga världen, och det sker självklart inte utan trubbel och besvär.

Själva idén och upplägget är väldigt orginellt och bra. Roliga karaktärer, och nyskapande omgivningar bidrar starkt till filmens egendomliga atmosfär. Även skådspelarna gör ett lysande jobb, speciellt Billy Crystal som Mike, som gör att filmen blir ännu roligare.

Jag älskar animerade/tecknade filmer, speciellt när dom är så välgjorda som de brukar vara från Disney/Pixar/Dreamworks, och här i Monsters, Inc. visar Pixar vilka som är bäst! Helt otroligt snygga omgivningar, animeringar, karaktärer, allt flyter väldigt mjukt och känns allt annat än stelt. Dvs mycket ögongodis finns här att hämta.

Varför jag har svårt att ge filmen högre betyg beror nog mest på att den är lite för barnslig och moralisk för att en "äldre" person. Den har inte riktigt samma klass på skämten som i t.ex. Shrek, utan Monsters, Inc. riktar sig främst till barn. Jag hade även velat veta lite mer om staden Monsterpolis och dess omgivningar innan man kastar sig in i handlingen, det finns tyvärr bara en sekvens nästan i början av filmen där vi följer Mike och Sully till jobbet och man får en liten glimt hur livet funkar i Monsterpolis, den sekvensen håller dock hög klass då man har skrattar mer än en gång när de klumpiga monstren gör tokiga saker.

Manuset känns helt okej, men tyvärr så finner man det inte alltför intressant att följa Sully och Mike genom deras äventyr. Kanske det kan bero på att man skurit ner på lite av det action som inte kunde ha skadat för att få filmen mer spännande.

Visst är Monsters, Inc. bra, och den blir nog ännu bättre i en yngre barns ögon.

---
(Om du har filmen på DVD/VHS kan du kolla igenom filmen ett antal gånger och upptäcka nya saker i omgivningen som man inte har lagt märke till tidigare, kul grej!)

Arson 7 har röstat

av Arson