Recension av Monty Pythons galna värld

År: 1975
4/6 2004
Recenserad av connya
M
onty Python and the Holy Grail är en av alla de där filmerna jag såg för väldigt längesedan, hittade på DVD och köpte den tack vare mina minnen. När jag ser om den flera år senare inser jag att mycket av magin och de där scenerna man pratar om så långt innan kommer har bleknat en aning. Trots allt är det fortfarande en rolig historia med några otroligt roliga scener.
Historien handlar om Kung Arthur som får i uppdrag av gud att ge sig ett uppdrag för att hitta den heliga gralen. Han måste samla ihop riddare för att lyckas med det långa och mödosamma uppdraget och äventyret leder honom i kamp mot den fruktade svarta riddaren, till mörka grottor med en livsfarlig mördarkanin och mycket mer.
Som jag skrev tidigare så var mina minnen om denna filmen bättre än jag upplevde den. Fortfarande gör Graham Chapman en lite blyg, tafatt Kung Arthur och många av situationerna är väldigt roliga men lockar inte mig att skratta lika mycket som jag trodde de skulle.

Kanske är det orättvist att se om en film och tycka att åren gjort den aningen sämre. I så fall är det ingenting jag kan göra åt. Jag tycker kampen mot den svarta riddaren är filmens absoluta höjdpunkt och några dialoger är dräpliga och otroligt roligt skrivna.
Men jag tycker samtidigt Monty Pythons förkärlek till tecknade sekvenser som ska komma in är lika jobbiga nu som jag avskydde dem då och nu drar de ner tempot ännu mer. En del scener känns också bara som utfyllnad i en annan ganska fartfylld resa där den ena situationen avlöser den andra.

För att avsluta det hela skulle jag vilja säga att har man inte sett filmen så har man definitivt missat någonting och bör genast söka reda på den och se den, men har man som jag hade fantastiska minnen från den är det inte helt säkert att de uppfylls när man ser om den.

BeforeYouDie 4 har röstat
connya 21 har röstat