Recension av Moonrise Kingdom

Regissör: Wes Anderson
Ã…r: 2012
Antal visningar (1981)    Forumdiskussion (0)
15/10 2012
Recenserad av rikirock
W
es Andersons Moonrise Kingdom utspelar sig under ett scoutläger sommarlovet 1965. Två unga turturduvor har träffats ett år tidigare och ingått en hemlig pakt: den här sommaren ska de rymma och bosätta sig i vildmarken. I rollerna syns Bruce Willis som den lokala sheriffen, Edward Norton som scoutledare, Frances McDormand och Bill Murray som den unga flickans föräldrar liksom Tilda Swinton och Jason Schwartzman. Det brådmogna unga paret spelas av Jared Gilman och Kara Hayward.

En väldigt simpel och enkel film med ett budskap som skriker kärlek men förbannad vacker och härlig film av Wes Anderson. Barnen spelar stor roll och de bär upp den otroligt bra. Man känner verkligen deras unga kärlek för varandra när dem rymmer tillsammans. Dem gör det för att dem älskar varandra och vill inte vara ifrån varann. Det finns även tunga namn på skådespelarfronten. Bruce Willis, Bill Murray och så klart Edward Norton som är en personlig favorit. Det är riktigt kul att se han på duken igen, precis där han hör hemma.

Jag tyckte om den väldigt mycket, just för att den är enkel men mycket välgjord och fin berättad. Det är inte varje dag man ser en sån här typ av kärlekshistoria. Det är den första Wes Anderson filmen jag har sett och efter den här så blir jag riktigt sugen på att se hans andra filmer. Han har en väldigt unik känsla som lockar i alla fall mig. Moonrise Kingdom rekommenderar jag varmt att man ska ta en titt på! En stark 4 delas glatt ut i betyg.

Mat1az 1 har röstat
rikirock 5 har röstat