Recension av Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford

År: 2007
12/10 2009
Recenserad av ByronBlue
F
ilmen utspelar sig i USA under 1800-talets senare årtionden. Filmen handlar som titeln antyder om den fruktade brottslingen Jesse James. Men trots att Jesse är huvudperson tycker jag att filmen egentligen handlar om Robert Ford. Robert har sedan barnsben sett upp till Jesse James och nu när han är vuxen gör han allt för att få vara med i hans gäng. Men Jesse är inte riktigt som Robert hoppades och beundran byts snart till hat.

Fotot i filmen är helt otroligt, scenerierna är oerhört vackra och kamera är precis där man vill att den ska vara. Man ställer sig frågan om allt verkligen var så vackert, det känns som om vissa scener gjordes mest för de finna miljöerna och inte för att föra handling framåt. Men jag klagar inte, som jag tidigare poängterat är allt väldigt vackert. Filmen är ibland lite seg, men om man är beredd på en långsam fridfylld film med långa välskrivna dialoger är filmen perfekt. När jag såg filmen var jag verkligen på det humöret och insöp varje sekund av filmen med en känsla av välbehag.

Casey Affleck gör en lysande rollinsats som den nervösa men målmedvetna Robert Ford. Han belönades med en välförtjänt Oscar för bästa manliga biroll. Jag tycker att hans roll och Brad Pitts roll som Jesse James är båda huvudroller men tydligen är Afflecks roll bara en biroll. Brad Pitt gör även han en beundransvärd skådespelarinsats. Brad Pitt har under de senaste två åren återgått till att göra bra rollinsatser i bra filmer. De känns underbart att åter se Pitt i hög form.

Se filmen om du är redo för en masstig matiné, undvik filmen om du tycker Mr & Mrs Smith är det bäst Brad Pitt har gjort.

ByronBlue 2 har röstat

av ByronBlue