Recension av Mordet på Matthew Shepard

Ã…r: 2002
2/11 2002
Recenserad av Kubrick
D
ramadokumentären The Laramie project är baserad på en verklig händelse. Det är en film som berör; den tar upp viktiga frågor men ger få svar. Varför mördar man en annan männsika? Varför mördar man någon p.g.a. sexuell läggning. Huvudpersonen i denna film är Matthew Shepard. Vi får aldrig se honom utan kan bara föreställa oss hur han var och hur han såg ut genom dom personerna som berättar om honom för oss. Matthew blev mördad av två unga män för att han var bög, alltså inget vanlig mord. Matthew ligger i koma och press från hela USA skyndar sig till den lilla staden Laramie i delstaten Wyoming. En tid efteråt kommer en grupp teaterarbertare från New York som vill göra en pjäs baserad på denna händelse. Dom intervjuar många i staden, folk som kände Matthew och två åtalade männen. Filmen är ganska långsam och många av intervjuerna känns så placerade. Som när dom sitter på väldigt konstiga ställen och interjvuar foket från staden och vi får höra om dom hemska sakerna dom gjort mot Matthew och ser ansikten som visar oss hur vi ska känna. Filmen upprepar dialoger och budskap om och om igen tills man börjar tycka att det är tjatigt. Eftersom det inte finns någon huvudperson i filmen så kastas man runt bland alla som intervjuas av dom olika intervjuarna, några av dom är också homosexuella vilket ger en vinklad bild. Det känns lite som en enda lång pridefilm. Vi får även känna på den Amerikanska moralen, öga för öga, tand för tand när det skriks på dödsstraff för dom åtalade. Det är svårt att sätta betyg på en film som självklart berör och handlar om något som verkligen hänt, men jag tycker inte att det här var så bra, det känns som om jag har sett det här förut. Inte bara i dramadokumentärer utan även i vanliga filmer som då går ett steg längre och även ser hur dom åtalade har haft det. Filmen känns lite feg, lite tillrättalagd.

Kubrick 3 har röstat

av Kubrick