Recension av Morgan Pålsson - världsreporter

År: 2008
17/2 2008
Recenserad av sethgecko
M
organ Pålsson är trött på att göra reportage från oattraktiva platser i världen. Han vill ha glamour och lyx. Plötsligt verkar det som att han ska få bli placerad i Washington DC., men en ny chef på SVT sätter käppar i hjulen och istället hamnar Morgan Pålsson tillsammans med sin kameraman Robert i en pytteliten nation i Afrika, där lyx och glamour är långt långt borta. Men Morgan Pålsson vore ju inte Morgan Pålsson om det inte hände något speciellt kring honom och i den lilla afrikanska staten är det en statskupp som iscensätts samtidigt som Morgan Pålsson anländer.

Hipp! Hipp! är i mångt och mycket Sveriges roligaste komediserie sen Percy Tårar. Svensk film är överlag rätt dålig. Hur går den ekvationen ihop? Det korta svaret är att det blir en slags gyllene medelväg. När Morgan Pålsson – Världsreporter är rolig, så är den ordentligt rolig. När den är tråkig är den ordentligt tråkig.

Det är jättebra att man väljer att utgå från en internationell synvinkel och sätter Morgan Pålsson i mitten av en internationell komplott, men det känns dessvärre som man sett det förut: tönten som måste stoppa något hemskt och ska göra det på ett lustigt sätt. Dock rätt sällan på svenskt manér. Stundtals känns det som om Jönssonligan möter Sällskapsresan och det i sig är väl egentligen inget dåligt, då de tidiga filmerna av respektive filmserier faktiskt är riktigt roliga. Humorn är dock aldrig på ett underfundigt sätt, utan det är rakt på och in your face, hela tiden. Och om man ska fortsätta jämförelsen med Killinggänget och deras Percy Tårar så var visserligen Percy Tårar väldigt mycket in your face-humor också, men det fanns en ordentlig underfundighet hela tiden och när Killinggänget väl fick debutera i långfilmsformat var det en film som var ljusår från vad de tidigare gjort. Jämförelsen haltar givetvis, då ingen skulle förvänta sig ett drama om Morgan Pålsson av Hipp Hipp-gänget, men det känns ändå som att Morgan Pålsson – Världsreporter kunde blivit så mycket mer.

Båda Anders Jansson och Johan Wester gör bra prestationer och givetvis även Suzanne Reuter (som den där elaka chefen på SVT), dock känns det med Suzanne Reuter som om hon gjort karriär på att spela bitch och det vore rätt kul att se henne spela något annat i filmsammanhang. Pratar man skådespelarinsatser i Morgan Pålsson – Världsreporter är det egentligen bara ett enda problem och det problemet heter Fredrik Dolk. Jag kan köpa att Fredrik Dolk funkar som reklamskådis eller speaker åt reklamfilmer, men varför? VARFÖR?! envisas castingmänniskor att placera honom i långfilmer. Trots att han spelar rätt blåst och bortkommen i den här filmen, så blir det irriterande att se honom så fort han öppnar munnen. Att se honom som nyhetsankare gör tyvärr att trovärdigheten blir lika med noll och det är tråkigt, då resten av filmen faktiskt känns rätt trovärdig, förutom det här med att ingen, förmodligen, är lika disträ och bortkopplad från verkligheten som Morgan Pålsson.

sethgecko 13 har röstat

av sethgecko