Recension av Morgondagen är vår

År: 1955
6/5 2003
Recenserad av weng-weng
C
ary (Jane Wyman) är änka och lever i en amerikansk småstad, mitt i societetslivet med dess erbjudanden och krav. När hon blir mer än vänskaplig med sin yngre trädgårdsmästare, Ron (Rock Hudson) är folk omkring inte sena att reagera.

Det var den här filmen som främst låg till grund för inspelningen av Far from Heaven och det är inte svårt att förstå. Douglas Sirks melodramatiska bomärken med musik och känslor dragna till excess är här om möjligt ännu mer framträdande och markerade än annars.
Det är kontraster som hela tiden slungas mot varandra, utan plats för de små rörelserna men med ett fyrverkeri av emotionellt utspel.

Far from Heaven experimenterade inte bara titeln för att säga något utan använde hela upplägget från denna film. Storymässigt följs de åt sida vid sida och vissa scener är rentav tagna rakt av. Huruvida det är en nyinspelning blir en tolkningsfråga.

Det som känns märkligt är det faktum att båda filmerna vinner på att läggas bredvid varandra, och jag natar att det var just det som var meningen med Far from Heaven. Olikheten och likheten visar vad som hänt, eller snarare inte hänt, under de fem decennier som skiljer filmerna åt. Vissa tabun är visserligen brutna men de är ersatta av andra.

Här handlar det alltså om vilka regler som gäller för ensamma kvinnor. Vilken roll antas en änka spela och hur ska hon kunna bli accepterad i samhället utan en man? Går det över huvud taget?
Miljöerna bjuder på societetsfester med långklänningar respektive kostymer, allt städat och snyggt i oklanderliga amerikanska hem. Utomhus väntar trädens gul röda kronor, lika olycksbådande som vackra (filmen utspelar sig från vår till vinter samma år). Det är förföriska bilder som ger samma känsla som såna där kolorerade vykort man hittar som bokmärken i antikvariatfynd.

Men det är en film som både berör och distanserar. Tiden har gjort 50-talets agerande till klichéer och Hallmark pumpar ut så mycket halvljummen känslosörja varje dag att det är svårt att ta emot Sirks passionerade film utan att le. Men samtidigt går det inte heller att värja sig mot just samma hyperladdade ögonkast, samma överdrivna minspel, det chevalereska, trygga och starka hos männen, det undergivna och aldrig opassande hos kvinnorna, den upp över öronen tunga symboliken.

Sålunda faller det sig samtidigt naturligt som komiskt med den kraftiga och bildsköna Rock Hudson som Ron; hjälten och jägaren som odlar träd, skjuter fasaner iklädd sin rödsvartrutiga lumberjacka och matar rådjur. Inte heller Carys väna späda varelse iklädd perfekta kjolar och uppfödd på societetens sötaste sockervadd går att förskjuta helt. Och när Jane Wyman (senare Chao Lis bitchboss Angela i Falcon Crest) vänder sitt dockansikte mot Rock Hudson är det inte heller att ta miste på attraktionen.

Men filmen innehåller en hel arsenal av karaktärer som alla hjälper till att lyfta fram detta som en samtidskommenterande koloss. Här finns Carys två underbart lillgamla barn; den psykologiserande dottern Kay och den mer utlevande sonen Ned, bästa väninnan (snipigt och på pricken spelad av Agnes Moorehead), en rad äldre män som alla på sitt sätt söker Carys uppmärksamhet och den skvallrande elakingen; en perfekt hemmafru som inget hellre vill än att göra andras olycka till festens samtalsämne.

Musiken är en fest för stråkälskare med accentueringar vid varje större ögonblick (tro mig, det finns flera).
Det är en teatraliskt vacker historia om förbjuden kärlek. Lika gammal som kärleken själv och på ett märkligt sätt samtidigt oerhört tidsbunden och ändå tidlös.

weng-weng 5 har röstat

av weng-weng