Recension av Mortal Kombat Conquest - Final Battle

År: 1998
1/6 2009
Recenserad av Rollywood
E
fter att den andra långfilmen om Mortal Kombat gjordes så skapade man en Tv-serie på samma koncept. Den fick namnet Mortal Kombat: Conquest. Filmen "Final Battle" är ett förlängt avsnitt från Tv-serien. Dessa händelser utspelar sig flera hundra år innan den första långfilmen.

Bakgrundshistorien går ut på att munken Kung Lao (Paolo Montalban) precis har vunnit tävlingen Mortal Kombat och räddat jordriket i ännu en generation. Han besegrade det förfallna riket Outworlds envåldshärskare Shao-Kahn som nu på alla vis söker hämnd.

I långfilmen ”Final Battle” träffar Kung Laos vackra vän Taja (Kristanna Loken) en gammal vän från hennes mörka år som tjuv. Men frågan är vad denne ”vän” egentligen har för avsikter? Tillsammans med sin vän Siro (Daniel Bernhardt) måste nu Taja och Kung Lao ännu en gång bekämpa ondskan, som denna gång är kraftfullare än någonsin! Det blir en fight på liv och död i Mortal Kombat.

Precis som långfilmerna så baseras serien på det populära dataspelet med samma namn som kommit i så många olika versioner. Men många av karaktärerna har man skrivit till, vilket gör att det känns som om man går in på ett "sidospår" i handlingen.

När de släpper in Daniel Bernhardt i Tv-rutan så börjar man nästan skratta. Sämre skådespel får man leta efter. Han nästan kräks upp replikerna. Vem som helst kunde ha gjort det. Det är lågbudget på allt i hela filmen med kulisser var man än tittar. Inte undra på att serien aldrig blev populär och bara gjordes i en säsong. Jeff Meek är ganska okej i en passiv roll som åskguden Rayden, men när han ska börja slåss så skrattar man nästan åt de löjliga scenerna.

Det är en snygg Kristanna Loken vi ser i den kvinnliga huvudrollen. Det är väl också egentligen det enda bra med hela filmen. På alla andra punkter underkänner jag den med en mycket svag etta. Helst skulle den vara ännu lägre.

Rollywood 1 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard