Recension av Motorsågsmassakern

Ã…r: 1974
9/12 2002
Recenserad av LittleNicky
"
The texas chainsaw massacre - Motorsågsmassakren", titeln får en att tro att det man hyr/köper är en av tidernas våldsammaste filmer. Men oj så fel man har då! Filmen innehåller mindre blodiga mordscener än Scream, eller till och med Jag vet vad du gjorde förra sommaren. Om filmen ska innehålla våld måste man få tag på oklippt version, endast den innehåller slaktkroksscenen och motorsågssågningen i en killes kropp.
När jag skulle se den brydde mig inte om den skulle vara våldsam, jag ville se den för att den är kult! Varför den är det är ganska idiotiskt. Kanske för att den är så dålig.

Filmen börjar med att en röst berättar att det är en dokumentär om en händelse under 70-talet i Texas. Man får i stort sett kramper av skratt efter filmen på grund av det. Man kan förstå redan från de första scenerna att det är en riktig film eftersom det byts kameravinklar hit och dit, och vem fan kan filma när en psykopatisk mördare står och sågar i männsikor folk... Det är ju ex. bara LIIITE korkat :-P

Filmen handlar om en syster och hennes bror och kompisar som åker till Texas, tror att det var för att kolla om deras farfars grav inte var skändad, och ska tanka men kommer i vägen för några hyfsat udda typer. Det är närmare bestämt en kannibal-familj som bland annat innehåller sonen "Leatherface" som styckar folk med sin motorsåg och gör korv och andra köttprodukter av dom som dom äter och säljer till en butik. De blir "tillfågnatagna" av familjen som dödar de flesta. Men tjejen lyckas rymma då de får besvär med att familjens farfar (som är död och sitter uppe på vinden just blivit uppväckt genom att smaka flickans blod) ska krossa flickans huvud innan slakten. Han springer ut på vägen stoppar en lastbils chaffis som hjälper henne lite, Leatherface är efter henne, jag tror chaffisen blir sågad. Men en sak är säker, filmen är sågad av mig!

Tobe Hopper och ett gäng andra personer spelade in filmen i Texas under sex veckor sommaren 1973. resultatet blev en film med troligen det sämsta fotot och ljudet i historien (tro mig det är hemskt). Filmen är störande, bla. pga fotot. Men handlingen är vidirgt dålig! Farfarn som sitter i en gungstol på vinden är en gubbe med en ful, grön 1 dollars halloweenmask. Leatherface är ett vanligt fetto med en löjlig mask o.s.v o.s.v o.s.v. Filmen bygger på ett äkta fall dock, Ed Gein, som levde under 50talet i USA som slaktade lite folk här och var (troligen med motorsåg).
Filmens skådespelare är förfärliga, de har ingen talang ÖVER HUVUD TAGET! Om man slår ihop all den här smörjan får manännu en smörja, den värsta smörjan som finns i filmvärlden efter Death trap enligt mig. Jag råder dig att inte betala för att se den här filmen. Du kommer ångra dig även om det kostar 50 öre, enligt mig. Men men, dom flesta anser ju att den här skiten är tidernas bästa skräckfilm, varför kan man ju fråga sig...

nomiiis 7 har röstat
The Rest 18 har röstat