Recension av Moulin Rouge

År: 2001
2/1 2004
Recenserad av Gordyal
D
enna film tog mig verkligen på sängen. Förvisso är jag ingen större vän av vare sig musikaler eller svulstiga Hollywood-produktioner, men Moulin Rouge är verkligen ett absolut lågvattenmärke.

Filmen utspelar sig i Paris, närmare bestämt på nattklubben Moulin Rouge, under 1800-talets slut. Men att ens nämna något annat om handlingen är automatiskt en megaspoiler, eftersom storyn är så otroligt sliten och förutsägbar. Nu är det kanske inte själva handlingen som anses vara filmens styrka, fast å andra sidan är den faktiskt inte svagare än någon annan av filmens ingredienser.

Vad bjuds då tittaren på, förutom ett lövtunt och patetiskt manus? Tja, inte är det mycket av kvalitet i varje fall.

Att den omtalade koreografin inte på något sätt är nyskapande, är kanske inte så överraskande. Men att den, trots klipp i hysteriskt MTV-tempo och trots ultramodern teknisk utrustning, brister i synkroniseringen är inget annat än pinsamt. Hade detta varit en scenproduktion inför publik i 70-talets Sovjetunionen, hade hälften av dansarna skickats till saltgruvorna i Sibirien…

Men Nicole Kidman, då? Jodå, hon visar än en gång att hon bara är ett populärt ansikte med viss skådespelartalang. Att hon sjunger relativt bra för att vara skådespelare är helt ointressant eftersom det finns mängder av riktiga musikalartister som överglänser henne på båda plan. Detta gäller för övrigt, sett till insatserna, samtliga medverkande - möjligtvis undantaget Leguizamo och McGregor vilka är de enda som inte behöver skämmas över sina prestationer (som skådespelare bör jag tillägga).

Fast värst av allt är ändå musiken, vilken är en ren och smaklös snålskjuts på tidigare kommersiella succéer. Med vana dollarnäsor har filmskaparna lyckats bocka av större delen av den moderna musikhistorien, och på så sätt lyckats slicka hela den enfaldiga mänskligheten i ändtarmen. Nirvana, Marilyn Monroe, Kiss och The Beatles bakas ihop i slentrianaktiga standardarrangemang, vilka för tankarna till de potpurrier som står för pausunderhållningen i Melodifestivalen. Att det sedan inte förekommer en enda högklassig sångare i ensemblen, och att merparten mimar som krattor, gör inte det hela ett dugg bättre.

Men det är inte nog med det. Som bonus får man även patetiska buskisljudeffekter a la tecknad film, undermåliga dataanimeringar, samt mycket tveksamma specialeffekter.

Moulin Rouge är nog den fegaste storfilm som någonsin gjorts. Utan med så mycket som en tillstymmelse till skam i kroppen rider man uteslutande på andras framgångar. Filmen består enbart av stulna så kallade säkra kort, med vilka man byggt ett luftslott som avslutningsvis sprutmålats med glitter i regnbågens alla färger. Det hela känns lika äkta och originellt som ”Smurf Hits”.

Detta ”färgsprakande mästerverk” är inget annat än ett rent hån mot musik-, film- och musikalhistorien.

rikirock 2 har röstat
Boondock_saint 19 har röstat