Betyg idag: 1 190 Besökare idag: 4 094

År: 2001
13/6 2005
Recenserad av Snurre Sprätt
G
löm en klassisk ramhandling, glöm kända beteendemönster, glöm förklaringar och självklarheter och ett ordentligt slut med den typ av upplösning där glödlampor tänds och aha-upplevelser blir till. I Mulholland Drive gäller de fysiska lagarna enligt Lynch och resultatet är både eggande och ändå så förbaskat irriterande.

Att försöka beskriva denna film och återge delar av innehållet kan jämföras med känslan av att behöva sammanfatta hela sitt liv med endast ett ord. Berättelsen är fylld av underligheter och gråzoner; två kvinnliga huvudroller som kanske är vad de utger sig för att vara och kanske inte, olika personer som kan ha samband med deras förflutna och deras framtid, skeenden i vilka både ting och människor får betydelse för vart historien är på väg.

Berättelsen är med andra ord mångfacetterad och trots att den sammanlänkas på ett smart sätt upplevs den utspela sig på flera plan samtidigt, med flera olika sidospår som utvecklas och leder in på tidigare obeträdda territorium. Jag gillar det, men inte odelat; jag tycker om att bli lurad när det sker med någon sorts charm och fyndighet, men gällande en så totalt udda och märklig skapelse som Mulholland Drive så finns det också en del av mig som tillslut begär en anledning till varför jag blir underhållen av det.

Det här är trots allt inte en film som kretsar kring biljakter eller smöriga romanser – ingredienser i filmberättande som oftast kan ses utan större tankeverksamhet inblandad. Sådana filmer accepteras för sin enkelhet och sin brist på okonventionella inslag – men, som sagt, Mulholland Drive kan inte räknas in bland dessa. Den har sin egen rymd, sin egen takt och ton. Det går att både förstå den och ändå inte ha förstått ett endaste dugg. Just därför känner jag mig kluven till denna film. Allt rörande scenografi och stämning tangerar det fullkomliga, genom vilket berättelsen blir både krypande otäck och samtidigt spännande och engagerande. Färger och musik är väl avvägda, fotot oerhört effektfullt och i allra högsta grad det viktigaste medlet genom vilket varje scen och dess innehåll framhävs. Naomi Watts och Laura Elena Harring skådespelar ypperligt; särskilt Watts audition-scen är förtrollande verklig.

Som motvikt till allt positivt med Mulholland Drive saknar jag dock någon sorts tanke bakom projektet som helhet. Jag tvivlar inte på att varje scen i sig har en poäng, men de sammanstrålar inte mot ett enigt slut utan förblir fantasifulla konstverk utan något gemensamt utrymme att samsas på. Det känns som om Lynch lutar åt att i sina verk återge berättelser som reflekterar livet självt; ständigt pågående, där vissa händelser har en mening och andra inte, där mångt och mycket helt enkelt utmynnar i intet. Det kan också finnas enklare förklaringar, som att karln har svårt för att avrunda sina historier på lämpligt vis och därför låter dem förbli på den punkt där han slutade arbeta med dem. Och om så vore fallet kanske det är lika bra att inte veta orsakerna bakom det skapade, för det skulle i sådana fall uttömma hela idén med att det finns något mystiskt och tilltalande bakom Mulholland Drive.

Inför att resignera eller spjärna emot lägger jag därför ödmjukt bort allt motstånd och accepterar situationen. Det blir inte högsta betyg, men med tanke på att Mulholland Drive ändå förblir en av de allra mest intressanta filmer jag sett så gör det inte så mycket. Det är trots allt känslan som räknas. Och just nu känns det väldigt, väldigt bra.

jotnan 0 har röstat

Lost in Translation

Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho