Recension av Mumien

Regissör: Stephen Sommers
År: 1999
Antal visningar (1995)    Forumdiskussion (0)
20/5 2003
Recenserad av Redwood
I
ndiana Jones kan slänga sig i väggen. Här kommer nästa generations äventyrare. Han heter Rick O'Connell.

1932 gjorde Universal Pictures skräckfilmen "The Mummy" med Boris Karloff i titelrollen. 67 år senare kom remaken (från samma bolag) med Arnold Voosloo som mumie. Dock är betoningen här närmare berg-och-dalbane-action än rena skräcken. Filmen tar avstamp i det gamla Egypten. Faraos överstepräst Imhotep har tillsammans med älskarinnan Anck-su-namun mördat själve Farao. För detta straffas han med att för evigt vara instängd i en krypta med köttätande skalbaggar. Därefter flyttas handlingen raskt framåt till 1920-talet. Globetrottern O'Connell (Fraser) hyrs av experten på utdöda språk Evie Carnahan och hennes bror Jonathan att hitta den försvunna staden Hamunaptra. De hittar staden, och Imhoteps mumie, som legat där i ett par tusen år. Men tror ni inte någon ska klåpa sig och väcka mumien ur dess tusenåriga sömn. Åter vandrar Imhotep jordens yta. Åter vill han ha Anck-su-namun.

Brendan Fraser är en komiker (vem minns inte Djungel-George?) som vuxit till sig i actiongenren. Men det är inte huvudrollerna man minns bäst efteråt. Snarare birollerna. Som Beni eller det gamla flygaresset. En homage, eller ska vi (för svenskhetens skull) säga referens, till Karloff-filmen finns också. Men den får ni leta efter själv!

Jag hoppas inte att Stephen Sommers tror att filmen kunde utspela sig i verkligheten. Detta är rejäl eskapism för en stund. För mig är sådant guld värt. Personligen fick jag upp ögonen för versionen från 1932 och får jag tag på den ska jag se den!

Rollywood 3 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga