Recension av Mystic River

År: 2003
14/4 2004
Recenserad av Henkan
I
”Mystic River” leder Clint Eastwood oss på en resa genom ett labyrintiskt brottfall som har sina rötter i amerikanskt småstadsliv. En resa som är smärtsam, iskall, och leder rakt ner i människans mörkaste raviner.

”Mystic River” handlar om två brott. Ett som precis ägt rum, och ett som skedde för många år sedan. Filmen avslöjar efter hand hur dessa fruktansvärda händelser hänger ihop. Vi får möta tre barndomsvänner; Sean, Jimmy, Dave, och se hur deras liv förstörs då Dave kidnappas av två främmande män i en bil. Under flera dagar utsätts han för sexuella övergrepp tills han slutligen lyckas fly. 30 år senare lever de kvar med sina sår som vägrar läka. Ödet för dem åter samman när Jimmys (Sean Penn) dotter mördas. Sean (Kevin Bacon) är brottsutredaren för fallet, och Dave (Tim Robbins) visar sig vara den huvudmisstänkte. Detta verkar kanske på ytan vara en otrolig slump framtvingat av ett klyschigt Hollywoodmanus, men visar sig i slutändan vara mer som en grekisk tragedi där alla huvudroller slutligen konfronterar varandra i en ödesmättad final av blod och ofrånkomlig sorg.

”Mystic River” skulle ha kunnat resultera i en standard thriller/mordhistoria, men tar den svåra vägen istället och visar upp äkta mänskligt lidande och moraliska paradoxer som gör ont. Eastwood är en legendarisk amerikansk regissör som här levererar sin kanske bästa film, en sorgesång för människan och hennes tillstånd. Hans kamera blickar ner från himlen som en grym gud som aldrig ingriper, och dess färger är begravningsgrå och målar alla karaktärers ansikten likvita som om de alla gick omkring i en spökhistoria som vägrade ta slut.

Det som höjer filmen till skyarna är skådespeleriet. Samtliga av den perfekt utvalda ensemblen ger gripande och levande rolltolkningar. Sean Penn navigerar hela filmen med sin enorma närvaro och tyngd. Som Jimmy Markum framhäver han rå vrede och djurisk kraft för att antyda en man som söker utlopp för sin sorg i bestialiska vrål av smärta. I en scen krävs det tio polismän för att hålla tillbaka honom. Rollen sätter härmed Penn som den överlägsne skådespelaren i sin generation. Hans plågade ansikte ekar namn som Dean, Brando och Pacino.

Tim Robbins porträtterar en man ständigt fast i sina tankar. I en scen försöker han dra paralleller mellan sig själv och vampyrerna på TV. Kameran filmar honom som en skuggfigur, dold och obskur. Hans anlete är hemsökt av spöken från det förflutna, och även från det nutida misstänker vi. Hans fru (Marcia Gay Harden) är förstående och tröstande till en början, men sjunker sedan in i ett desperat tillstånd som resulterar i förräderi, beroende på hur man ser det.

Kevin Bacon gör förmodligen sin karriärs bästa rolltolkning här, och Laurence Fishburne som hans partner, ger filmen dess cyniska humor och objektiva perspektiv. Hans roll är otroligt viktig och utförs med största skicklighet.

Filmens kanske mest effektiva skådespeleri kommer ifrån Laura Linney som spelar Jimmys fru. Hennes roll är minimal, men det tal hon håller i en av filmens sista scener är så oerhört skrämmande och chockerande. Hennes ögon är kalla; beräknande. För er som sett filmen: det är inte bara som hon svär sin kärlek och lojalitet till mannen hon älskar, hon bevisar även något för världen runt omkring, och regissören använder henne som ett verktyg. En Oscarsnominering hade varit passande.

”Mystic River” är ett rekviem om urgammal ondska som kommit tillbaks till ytan, om hemsökande plåga, det oändliga våldet, och den flod av blod som rinner i människan. Eastwood placerar sina karaktärer i en Shakespearesk pjäs där de hålls fångna av det förflutna; orörliga, inkapabla till förändring, och alltid ur räckhåll för en syndernas förlåtelse.

Stygga-Vargen 0 har röstat
Greenleaf 4 har röstat