Recension av Nader och Simin – en separation

År: 2011
20/9 2011
Recenserad av blue velvet
N
ader och Simin är ett medelålders par som tillsammans med sin dotter Thermeh planerar att lämna landet för att flytta till Paris på Simins begäran. Dock i sista stund så ändrar Nader sig då han vill stanna kvar för att ta han om sin Alzheimersjuka far. Hela resan blåses av och Simin begär skilsmässa på kuppen, och här får vi följa familjens snåriga väg till en eventuell upplösning.

Regissörens Asghar Farhadis nya alster handlar visserligen om ett par i medelåldern som separerar, men man konstaterar ganska snabbt att själva separationen fungerar mer som en central plattform åt ett mycket vidare tema där moraliska ageranden och könsbestämda överväganden blir det huvudsakliga som hamnar i fokus. Filmen är fullmatad med igenkännande konflikter som uppstår i en separation vilket kan framstå som litet uddlöst. Men man får inte glömma att detta utspelar sig i ett land där religionen väger tyngre i samhällets vardagliga sysslor och där könsfrågan är och förblir ett laddat ämne, även om nämnda land har släppt lite på regelboken när det gäller det kvinnliga könets rättigheter. Därför blir det högintressant att få ta del utav vad ett samhälle i förnyelse får för konsekvenser på individnivå. Där Nader bestämt sig för att stanna kvar i landet och ta hand om sin far, men som har svårt att acceptera främlingar till vårdbiträde och anlitar därför en bekants bekant vid namn Razieh (Som gestaltas utav av en alldeles strålande Sareh Bayat) med en stark religiös anknytning, som blir till en beklämmande känslokrock när det gäller etik och moral på det individuella planet. Att få ta del av Razieh som på kuppen är outbildad i sin nya uppgift, bevistas med en ensam man som hon hjälper att gå på toaletten och andra intimiteter, sitta barnvakt och sköta hushållet samtidigt som hon försöker vara rättrogen, blir till ett större hinder än vad Nader hade kunnat föreställa sig och det är i dessa sekvenser som filmen blir som mest laddad och genomträngande. Detta uppblandat med Simins frenetiska vilja att ta ut skilsmässa och flytta utomlands, och dotterns ständiga vacklande mellan de båda föräldrarna, gör att första halvan av filmen blir till ett känsloladdat bildspel som tyvärr når sin kulmen redan innan filmens vändning, då det hela övergår till ett rättegångsdrama där personerna själva argumenterar för sin sak inför en domare, och det hela liknar mer en informell medling än den rättegångsteater som man är van att ta del utav i amerikanska filmer. Detta funkar överlag, men man borde ha kortat ner det hela en aning då en hel timmes rättegångspladder blir lite för mycket transportsträcka för att hålla nerven vid liv.

Asghar Farhadis rör sig stilfullt och känsligt mellan öppna och slutna dörrar, där den sekulära medelklassen möter den religiösa och fattiga arbetarklassen, och han gör det utan att skapa en ond och en god sida, och konsekvent får han fram de båda sidornas fel och brister kontra goda sidor och gör det med en skådespelar-ensemble som övertygar på alla håll och kanter, som rättmätigt fick lyfta det stora skådespelarpriset i Berlin i vintras där även filmen i sig vann sin guldbjörn.
Vill även ge en stor eloge för Mamohud Kalaris intensiva filmfoto där han blandar naken detaljrikedom blandat med mjuka svepningar på det mer naturnära planet.

”Nader och Simin - En separation” blir till ett stundtals tätt och laddat relationsdrama där mänskliga vardagsbeteenden förmedlas på ett trovärdigt sätt av en skådespelarensemble som inte är utav denna värld, men där vändningen i filmen stundtals tappar den intensiva nerv som tyvärr når sin kulmen alldeles för tidigt i sitt förmedlande, och därför det något nerdragna betyget.

blue velvet 3 har röstat

av blue velvet