Recension av När mörkret faller

Ã…r: 2006
13/10 2006
Recenserad av crawler
D
u kanske inte tycker det är jättespännande med en tickande bomb runt Lia Boysens mage? Eller när Jakob Eklund använder både headset och lasersikte? Du kanske tillhör den rätt stora skara människor som håller sig långt borta från biograferna när Anders Nilssons namn dyker upp på filmaffischer över stan? Den här gången kanske du ska tänka om för ”När mörkret faller” är något helt annat än terrorister, insatsstyrkor, dragna automatvapen och Alexandra Rapaport i Lara Croft-kläder. Nilsson och hans medförfattare Joakim Hansson har flyttat fokus från poliser och myndigheter och söker sig istället till den lilla människan.

De berättar tre parallella historier där den gemensamma nämnaren är våld, eller hot om våld, som utförs av någon som borde stå en närmast. Den första berättelsen handlar om Leyla (Oldoz Javidi), som tvingas ta ställning mot sin egen familj då hennes äldre syster Nina (Bahar Pars) hotas bli hedersmördad på grund av sin ”frigjorda” levnadsstil. Den andra handlar om Carina (Lia Boysen), en mycket framgångsrik tevejournalist, som blir systematiskt misshandlad av sin man Håkan (Peter Engman). I den tredje får vi möta Aram (Reuben Sallmander). Han är en krögare som plötsligt finner sig leva under hot, både mot sig själv och sin familj, efter att han blivit vittne till skottlossning i kön till sin egen krog. Syftet med de tre olika berättelserna tycks vara att visa att våldet och hotet finns överallt, oavsett miljö, klass, religion och kultur.

”Det otäckaste man kan råka ut för är att hotas till livet av sin familj, sin livspartner, sina föräldrar. Vi kände båda en enorm ilska mot sådana våldshandlingar och insåg att det var vår förbannade plikt som filmare att göra den här filmen.” skriver Anders Nilsson själv i pressmaterialet. Och visst märks det att det ligger ett djupt rotat patos bakom ”När mörkret faller” - det är en politisk pamflett av samma typ som ”Lilja 4-Ever” – vilket är välkommet. Det känns skönt med en svensk film som tar tydlig ställning och vågar vara konsekvent i sitt syfte. Visserligen sker det till viss del på bekostnad av undertexten, som är så gott som frånvarande, men Nilsson lyckas ändå skapa ett starkt driv och engagemang bara genom temats fruktansvärda genomslagskraft.

Främst berättelsen om hedersmord är bland det obehagligaste jag sett med svensk dialog. Vissa sekvenser är extremt hjärtlösa, råa och genuint omänskliga. Det går inte att värja sig från det avgrundsdjupa mörkret i de handlingar som sker. Även berättelsen om Carina ger djup resonans. Ännu värre blir det då man läser att våldet inte är fabricerat, utan är dramatiseringar av verkliga händelser. Om det inte vore för att huvudpersonerna är starka och sätter sig upp mot sitt förtryck hade man lätt kunnat förlora hoppet om människan.

Kanske minst drabbande, men ändå på ett annat plan mest intressant, är Arams historia. Även om perspektivet här inte är fullt lika tydligt som i de andra två berättelserna så innebär det också att karaktärerna tillåts vara aningen mer sammansatta. Dessutom gör Per Graffman vaktchefen Peter till filmens mest mångbottnade och minnesvärda person. Han måste ha tränat ordentligt inför rollen, det är en helt annan kroppshydda än den i ”Inga tårar” vi får möta, och med sin kalrakade hjässa ser han riktigt skräckinjagande ut. Hade det inte funnits mer där hade han kanske framstått som en stereotyp, men Anders Nilsson låter honom och Aram ha en outtalad men ömsesidig kärlekshistoria. Graffman spelar honom utsökt känslosamt, samtidigt som han kan brista ut i extrema och kalla våldshandlingar. Det är en fascinerande prestation av en lätt förbisedd skådespelare.

Stygga-Vargen 0 har röstat
crawler 10 har röstat