Recension av Nattens väktare

År: 2004
21/12 2005
Recenserad av Hank Vermin
R
ysk film associerar man oftast med tungsinta långsamma dramer i Tarkovskijs anda. Night Watch hör inte till den kategorin – här är det urgamla konflikter mellan ljus och mörker, vampyrer, förbannelser, metamorfer och full tuta mest hela tiden i en form som tycks inspirerad av Matrix snarare än Spegeln.

Inte för att det är någon simpel Hollywoodefterapning. Det märks att Night Watch också är en rysk film, inte bara för att den utspelas i Moskva utan man kan ana en svag fläkt av det ryska tungsinnet även i atmosfären.

Efter en kort epilog som berättar om hur ljusets och mörkrets arméer en gång för länge sedan slöt en vapenvila kastas vi fram i tiden till Moskva 1992, där en man vid namn Anton besöker en häxa för att få henne att kasta en förbannelse över hans otrogna hustru och abortera det foster hon bär. Men det hela avbryts av märkliga varelser som stoppar akten, och innan vare sig vi eller Anton förstått kastas vi ytterligare tolv år framåt, till nutiden. Anton har insett att han är en ”Other”, en av de övernaturliga varelser som formerat sig i en ljus och en mörk falang, och Anton har anslutit sig till ljuset. Hans jobb är att spåra de av mörkrets varelser som bryter mot vapenvilan, och när ett par vampyrer hotar en ung pojke blir det Antons uppdrag att stoppa dem. Men det visar sig bara vara början på en serie händelser som får konflikten mellan ont och gott att flamma upp igen, och den här gången kan bara en sida gå segrande ur striden.

Filmen rör sig i ett högt tempo och är packad med raffiga effekter och snabba klipp. Det är snyggt och drivet, den slitna och dystra designen ger en bra stämning och här och var hinns det med lite mörk humor på kuppen. Specialeffekterna är överlag ganska bra gjorda, men man kan också ana att den ibland frenetiska klippningen döljer en del brister i effekt- eller stuntarbetet. Det är inte superoriginellt men är helt klart underhållande. Samtidigt är det en film som ger ett ganska rörigt intryck. Kanske skulle man ha sållat lite hårdare bland alla idéer, det finns element i filmen som inte verkar ha någon direkt funktion i den större handlingen.

Men - Night Watch är också första delen av en trilogi, vilket innebär att vi inte får alla svaren här. Det ska bli intressant att se hur historien utvecklar sig och om en del bitar som känns lite lösa här till sist faller på plats.

Hank Vermin 16 har röstat

av Hank Vermin