Recension av Nausicaä från Vindarnas dal

År: 1984
30/6 2005
Recenserad av connya
A
nimefilmer handlar oftast lika mycket om teknik som natur. Ibland är det en kombination av båda, ibland handlar de uteslutande om en sak. I grund och botten handlar det väl egentligen om att de båda två är naturkrafter på sina olika vis och filmerna tar upp hur vi är rädda för naturen men hur det i grund och botten är tekniken som förstör oss. Som liten såg jag den sönderklippta Silver Fang och fick således en biljett in i denna fantastiska filmvärld. "Nausicaä of the Valley of the Wind" är skriven och regisserad av Hayao Miyazaki som på senare år skulle bli känd även för en bred publik med titlar som "Princess Mononoke" men kanske främst "Spirited Away".

Filmen handlar om prinssesan Nausicaä. Giftiga sporer har lagt det mesta av världen i ödemark där ingen längre lever. En dag blir hennes fridulla lilla by attackerad av ett folk som förlitar sig på stora maskiner och vapen. Enligt dem kan inte insekter och människor leva på samma planet och ska kämpa för att förgöra dem. Medan vissa vill ta till vapen för att försöka fördriva ödemarken försöker Nausicaä hitta en bättre lösning och dras in i konflikter mellan ytterligare en grupp människor och de som attackerat hennes by.

Hayao Miyazaki skapade denna film redan 1984 och även om animationen kanske inte är bländade finns det mycket framför allt i design som är fruktansvärt vackert. Kontrasten mellan pansarvagnar och den mer sagolika naturen känns väl avvägd, och även om alla karaktärer är väldigt stereotypiska; den godhjärtade prinsessan, den mystiska mannen och gamla "häxan", griper de ändå tag snabbt. Karaktärsdesignen är inte särskilt spännande - men fungerar ändå. "Nausicaä of the Valley of the Wind" må bygga mycket på saker som inte känns särskilt originella men ändå känns spännande. Just titeln och dess innebörd med vinden avtecknar sig också i att Nausicaä tar sig fram med hjälp av en glidflygare fast med motor. Just här känns referenserna till naturens krafter också tydliga och ger ännu mer kontraster till de enorma krigsskepp som lite senare dyker upp. Samma känsla får jag för musiken vars ledmotiv för tankarna till Zelda och Final Fantasy-spelen och måste ha legat till stor inspiration för dessa när de anlände ett par år senare. Men den pulsdrivande musik som ligger under filmens mer actionbetonande sekvenser och också känns väldigt typisk Japansk passar inte riktigt mig.

Berättelsen blir jag inte lika fascinerad av som av filmen i sig; Nausicaäs färd och kamp är visserligen spännande och jag har ingenting emot mirakel och magi men när de används som en ursäkt för att återuppliva personer igen känns det inte lika roligt och även fast berättelsen har många intressanta punkter känns det hela tiden som att jag vet vart den ska ta mig. Således blir inte upplösningen så känsloladdad som den skulle kunna ha varit. Jag tycker om filmer där allting inte behöver ha en förklaring, men lite ljus och mirakel som löser allting känns heller inte riktigt genomtänkt.

Det intressanta för mig låg också väldigt mycket i att jag trodde detta var Miyazakis senaste film, alltså att den producerades efter "Spirited Away" eftersom jag blandade ihop den med "Howl's Moving Castle". Så även fast den bara får ett medelomdöme gör den mig samtidigt ännu mer sugen på att kasta mig in i Animevärlden - vilket också måste ses som ett bevis på någonting.

connya 16 har röstat

av connya